به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی که همزمان با این آئین در مراسم دیگری رئیس مجلس شورای اسلامی/علی لاریجانی/ را همراهی می کرد، با صدور پیامی از مجاهدت های علمی و قرآنی آیت الله قریشی قدردانی کرد.
در بخشی از پیام استاندار آذربایجان غربی که در آئین اختتامیه چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه قرائت شد، آمده است: تقدیر از فقها و نخبگان عالم انسانیت و یاد و تذکر سیره و رفتار آنان و الگو و اسوه قرار دادن ایشان، سیره‌ای قرآنی و برنامه‌ای وحیانی است و تجلیل و تکریم نام و یاد عالم ربانی، فقیه و مفسر پارسا و پرهیزگار، آیت‌الله سید علی اکبر قریشی کار شایسته‌ای است که به توفیق و هدایت الهی، بدان همت گذاشته شده است.
در ادامه متن این پیام آمده است: حضرت آیت الله قریشی از عالمانی است که بیش از 70 سال عمر شریف خود را به خدمتگزاری به دین و قرآن گذرانده و صاحب کتاب و تالیف های ارزشمندی هستند؛ ین شخصیت بی‌بدیل و فرزانه، با وجود تعدد مسئولیت و گرفتاری‌های فراوان در اوایل انقلاب اسلامی، موفق به خلق اثری جاویدان و ماندگار همچون قاموس قرآن شدند که این شاهکار قرآنی ایشان را به عنوان مفسر بزرگ قرآن کریم در کشور و در بین عالمان بزرگ و مراجع عظام تقلید شناساند.
در ادامه این پیام آمده است: سبقه انقلابی حضرت آیت الله قریشی در کنار شخصیت دینی ایشان منجر به رای و اعتماد مردم استان به این روحانی در چندین دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد و مردم آذربایجان‌غربی به‌ویژه شهر ارومیه مجاهدت‌های این عالم جلیل‌القدر را در کسوت امام جماعت مسجد اعظم ارومیه به‌عنوان پایگاه نیروهای انقلابی در دوره مبارزه با رژیم ستمشاهی هیچگاه فراموش نمی کنند؛ حافظه تاریخی مردم انقلابی ارومیه مملو از مجاهدت‌ها و روشنگری‌های ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی و نشان دادن چهره واقعی رژیم سرسپرده خاندان پهلوی است.
در این پیام آمده است: حضرت آیت‌الله قریشی یکی از شخصیت‌های برجسته دینی، سیاسی و انقلابی آذربایجان‌غربی و کشور بوده و برگزاری مراسم بزرگداشت برای این بزرگوار گامی بس کوچک در برابر فعالیت‌ها و مجاهدت‌های قرآنی و انقلابی این شخصیت فرزانه است و بزرگداشت مثل ایشان، بزرگداشت علم، بزرگداشت فقه، بزرگداشت اخلاق و ادب و بالاخره بزرگداشت مذهب است.
به گزارش ایرنا، سید علی‌اکبر قریشی در سال 1307 در بناب و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و دروس فارسی را در مدارس ملی و مقدمات عربی را نزد پدر و مدرسه علوم دینی بناب فرا گرفت و سپس جهت تکمیل تحصیلات خود در سال 1324 روانه حوزه علمیه قم شد.
وی در مدت هشت سال تحصیل در حوزه قم از محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، آیت الله سلطانی و آیت الله مجاهدی تلمذ کرد و در سال 1332 به دعوت عده‌ای از اهالی ارومیه رحل اقامت در این شهر افکند و به کار تبلیغ، ارشاد و اقامه شعائر دینی پرداخت.
ایشان در کنار انجام وظایف معمول یک روحانی به کار مطالعه، تحقیق و نویسندگی همواره اهتمام ورزید و آثار جاودان و ارزشمندی چون قاموس قرآن و تفسیر احسن الحدیث را تألیف کرد.
در آستانه پیروزی انقلاب و در سال 1357، آیت الله سید علی اکبر قرشی در اثر مخالفت با رژیم پهلوی ممنوع‌المنبر و در اردیبهشت ماه سال 1357 به بافت کرمان تبعید شد که این تبعید تنها چند ماه به طول انجامید و همزمان با اوج ‌گیری انقلاب اسلامی از تبعید آزاد و به ارومیه مراجعت کرد.
آیت الله قریشی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رای مردم به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت و در تدوین قانون اساسی مشارکت کرد و نیز در دوره‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به نمایندگی مردم استان در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد.
آیت الله سید علی اکبر قریشی در سایه مجاهدت های علمی خود در سال 1375 به عنوان محقق نمونه سال کشور انتخاب شد و در سال 90 نیز به پاس صرف عمر خود در تدریس و تفسیر قرآن کریم و تالیف کتب متعدد در حوزه دین، به دریافت نشان درجه یک پژوهش مفتخر شد.
ایشان نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد سازندگی استان آذربایجان غربی و نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه ارومیه را نیز به عهده داشته است.
این عالم فرزانه بیش از نیم قرن عمر با برکت خود را صرف تألیف بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه قرآن و عترت کرده است و مقالات بسیاری از این قرآن پژوه و نویسنده و محقق دینی در روزنامه ها و مجله ها به چاپ رسیده است.
به گزارش ایرنا، مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف از 11 شهریورماه جاری در ارومیه آغاز شد و با شرکت 900 نخبه قرآنی از سراسر کشور امروز خاتمه یافت.
چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش برادران 18 شهریور به پایان رسید و مسابقات رشته های مختلف بخش خواهران از 19 شهریورماه جاری آغاز شد و امروز /26 شهریورماه/ به کار خود پایان داد.
8137/3072
**خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.