مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گر دشگری آذربایجان غربی گفت:بافت تاریخی 4 شهر آذربایجان غربی ثبت و حفاظت می شود.

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با تاکید بر اولویت کاری میراث فرهنگی در جهت حفظ و از اماکن تاریخی استان تصریح کرد: تدوین ضوابط اختصاصی برای بافت های تاریخی از جمله شناسایی، ثبت و حفاظت حریم بافت تاریخی  ۴ شهر استان از جمله ماکو، ارومیه، خوی و تکاب دردستور کار قرارداشته که ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه آغاز شده است.

وی بر مرمت و بازسازی ۵۰ بنای تاریخی از شمال تا جنوب استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در جهت صیانت از آثار فرهنگی این  ۵۰ بنا درنظر گرفته شده است.

جباری یکی از اهداف و وظایف میراث فرهنگی، صیانت از آثار فرهنگی و ابنیه های تاریخی بوده که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید تصمیم جدی تری در حوزه حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی گرفته شده است.

وی با اشاره به بحث سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان تصریح کرد: در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در زمینه گردشگری داشتیم که نسبت به سال ۹۴ از پیشرفت ۲۰ درصدی برخوردار است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ازعدم به کارگیری کامل و صحیح از ظرفیت‌های حوزه گردشگری در استان ابراز تاسف کرد شد و افزود: هتل ها و مراکز اقامتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، تاسیسات گردشگری، مراکز خرید و فروش، مناطق گردشگری و تفریحی می‌توانند با به کار گیری و ساخت جاذبه های انسان ساخت زمینه‌های جذب گردشگری و توریست را فراهم نمایند.

وی استمرار و برنامه ریزی در برگزاری برای رویدادهای فرهنگی تاریخی و گردشگری تاکید و افزود: برگزاری برنامه‌ها و جشنواره ها به صورت مستمر باید در شهر های تاریخی استان برگزار گردد.

جباری با اشاره به آغاز کار جشنواره تابستانه در کاخ موزه باغچه جوق آغاز افزود: در بخش نمایشگاهی این جشنواره، غرفه هایی از توانمندیهای هنرمندان و بانوان شهرستان ماکو راه اندازی شده است که در آن انواع غذاهای بومی و محلی، صنایع دستی و سوغات و عرقیات و خوراکیهای محلی عرضه می شود.

وی افزود: در بخش غیر نمایشگاهی این جشنواره نیز، برنامه های فرهنگی و هنری شامل اجرای موسیقی و ساز سنتی عاشیقلار، شعرخوانی و آواز خوانی محلی، بازی های بومی و نمایشهای آئینی به اجرا در می آید.

به گزارش ایسنا؛منطقه آذربایجان غربی، این جشنواره از ۴ تا ۹ شهریور در محوطه کاخ موزه باغچه جوق ماکو و در نوبتهای صبح و بعدازظهر برای بازدید عموم دایر می باشد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.