به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت شامگاه یکشنبه در آئین بهره برداری از طرح های آب و خاک جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سال زراعی گذشته 6.3 میلیون تن محصول در استان تولید شد، افزود: این افزایش میزان تولید بدون افزایش سطح کشاورزی اتفاق افتاده و بیانگر افزایش بهره وری در مصرف منابع است.
وی با بیان اینکه دولت خود را موظف به مشارکت با مردم در راستای ارتقای بهره وری می داند، اظهار کرد: ارتقای بهره وری آب در اراضی و باغ های روستای مبارک آباد ارومیه از 35 به 90 درصد دستاورد مطلوبی است.
وی بیان کرد: در راستای افزایش راندمان آبیاری در اراضی و باغ های ارومیه دولت حاضر به مشارکت شده و 80 درصد از هزینه های این اقدام را متقبل کرده است.
سعادت افزود: هرچند این اقدام برای کشاورزان هزینه هایی به همراه داشته است اما در آینده نه چندان دور نتایج این اقدام را مشاهده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه بهره وری موجب افزایش تولید و نیز کاهش هزینه ها و به دنبال آن رونق بازار فروش می شود، بیان کرد: بر اساس سیاست های دولت دوازدهم که منطبق با سیاست های برنامه ششم توسعه است، هشت درصد رشد اقتصادی تا پایان برنامه ششم پیش بینی شده که نیازمند سرمایه گذاری است.
وی بیان کرد: بر همین اساس در مجلس شورای اسلامی جذب 15 میلیارد دلار سرمایه خارجی پیش بینی شده که سهم آذربایجان غربی 660 میلیون دلار است و برای تحقق آن تلاش می شود.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: سهم اصلی رشد اقتصادی بدون سرمایه گذاری جدی مربوط به بخش بهره وری است که حدود سه درصد آن باید از طریق افزایش بهره وری حاصل شود و بخش کشاورزی بسیار اثرگذار است.
سعادت با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب می تواند منجر به احیای دریاچه ارومیه شود، گفت: رشد اقتصادی مهمترین هدفی است که در افزایش بهره وری دنبال می شود.
وی با بیان اینکه امسال افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان مد نظر است، افزود: بازار یابی برای تولیدات بالای استان از اهداف مهمی است که امسال پیگیری می شود.
سعادت با اشاره به بازارهای خارجی مهیا برای صادرات محصولات کشاورزی استان نیز گفت: کشور پاکستان امسال یکی از بازارهای خوب مصرف برای محصولات استان با 200 میلیون جمعیت است.
وی بیان کرد: صادرات و حمل و نقل سیب آذربایجان غربی به کشورهای مقصد و پاکستان انجام می شود اما با متصل شدن استان به راه آهن سراسری امکان مبادلات تجاری و بازرگانی افزایش می یابد و ظرفیت های صادرات هم تقویت می شود.
به گزارش ایرنا این آئین نمادین در روستای مبارک آباد ارومیه با حضور روستاییان و مسئولان آذربایجان غربی برگزار شد و طی آن 167 طرح کشاورزی استان همزمان افتتاح و افزون بر 184 هکتار از اراضی کشاورزی روستای مبارک آباد ارومیه به سیستم های آبیاری نوین مجهز شدند.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.