کارگاه آموزشی کسب و کارهای دانشجویی به همت معاونت فرهنگی واحد آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، این نشست با هدف تقویت فرهنگ کار و خلاقیت در بین دانشجویان در راستای منویات مقام معظم رهبری و بستر سازی برای تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی و یکی از مولفه های اساسی فرهنگ دانشگاهی از سوی این نهاد در دانشگاه پیام نور ارومیه برگزار شد .

در این کارگاه امین رستم زاده مربی و مدرس رسمی کارآفرینی و خلاقیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون فرهنگی واحد گفت: امروزه ضریب نرخ رشد کارآفرینی بعنوان رگ حیاتی توسعه پایدار کشورها یکی از مولفه های پویایی و پایای یک جامعه قلمداد می شود که این مهم بدون نهادینه شدن فرهنگ کارآفرینی بعنوان یکی از شاخصه های اصلی و اساسی فرهنگ دانشگاهی در بین دانشجویان محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: جرقه این موضوع حیاتی ایده‌های نوآورانه است که به خاطر بالقوه بودن در بسیاری از مواقع در مجرای حقیقی خود قرار نگرفته و این ثروت بی‌نهایت ارزشمند ابتر می‌شود.

رستم زاده با اشاره به نسل های جدید دانشگاهها گفت: امروز دانشگاههای  پژوهش محور  دنیا به دانشگاههای کارآفرین و ارزش آفرین تبدیل شده‌اند و ارزش آفرینی بدون اتکاء به پتانسیل اصلی و علمی کشور که همان دانشگاهیان و دانشجویان هستند امکان ندارد و برای رسیدن به این مطلوب باید واکاوی فرهنگی صحیح، علمی و واقعی صورت پذیرد.

این استاد دانشگاه گفت: باید تفکر ارزش آفرینی در هر رشته برای دانشجویان در همان سال اول متناسب با رشته تحصیلی اشان بعنوان یک سر فصل و پروژه عملی طراحی و تعریف شود تا تفکر دانشجویان در همان اولین ترم نسبت به دانشگاه تولید ایده و نحوه کاربردی کردن آن باشد .

این مدرس دانشگاه گفت: خروجی دانشگاههای کشور نباید فارغ التحصیل دانش آموخته صرف باشد بلکه باید دانشگاهها دانشجوی و فارغ التحصیل کار آموخته به جامعه تحویل دهند .

وی ادامه داد : در دانشگاه باید مبانی و بنیه علمی  و تئوریک به دانشجو ارایه شود اما همان هم باید با رویکرد علمی عملیاتی در سر فصل ها طراحی شود.

این مدرس خلاقیت و کارآفرینی گفت: کسب و کارهای دانشجویی بسیار مهم بوده و باید دانشگاهها بر روی این مهم برنامه فرهنگی راهبردی عملیاتی داشته باشند و تفکر کارآفرینی در همان ابتدای دوران دانشجویی  فرهنگ سازی و تقویت شود نه بعد از اتمام و فارغ التحصیل در قالب مراکز رشد و پارک‌ها که خروجی مناسبی با این مدل مدیریتی نمی‌توان داشت چرا که هم  انرژی ،   زمان و انگیزه خلاقانه از دست می رود.

وی افزود: ایجاد بستری برای حمایت از ایده‌پردازان حوزه های مختلف جامعه خصوصا کسب و کار، برای چرخه‌های اقتصادی یکی از ملزومات می‌باشد.

رستم زاده افزود:تحولات سریع اقتصادی، صنعتی و فرهنگی در چند دهه اخیر و نیاز کشور به تقویت ساختارهای دانایی محور و تولید ثروت از دانش،  به یک بسترسازی مناسب جهت تولید علم و فن آوری  و طراحی مدل برای پدیدار نمودن عملی ایده‌های خلاقانه  احتیاج دارد و این مهم از ملزومات سیاست گذاری‌های هر کشوری خصوصا در دانشگاهها محسوب می‌شود.

این مدرس خلاقیت و کارآفرینی با اشاره به ارتباط خلاقیت و ایده‌پردازی گفت: افراد خلاق در موقعیت‌های لازم و ضروری، در برخورد با مسائل، چیزهای جدید باور نکردنی و مهم ارزشمند و ساده‌ای که بسیار مهم و اثرگذار هم هستند بهمراه راه‌حل‌هایی مؤثر و کاربردی برای حل مسائل و رفع موانع، خلق و ارائه می‌کنند که با توجه به بازارکار فعلی جامعه و نیز سیاستهای کلان دولت و پیاده کردن اصل خصوصی‌سازی بعنوان یک روان‌کننده در موضوعات کارآفرینی و اشتغال می‌تواند نقش‌آفرینی نماید.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد:  پ رداختن به مقوله کارآفرینی و تربیت و آموزش دانش آموختگانی که دارای ایده‌ها وفکرهای خلاق و تواناییها و مهارتهای لازم برای تعریف یک کسب و کار بکر یا ناشناخته ویا ترکیبی جدید باشند، از وظایف اصلی متولیان آموزش عالی کشورهاست که اقدامات اساسی در این راستا باید صورت پذیرد.

وی گفت: ایده آفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصتها و موقعیتها و ایجاد حرکت در جهت تبدیل ایده به پدیده را دارند ، پیشتازان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی و... قلمداد می‌شوند.

رستم زاده گفت: در دانشگاههای دنیا گروهها و تیم‌های کاری دانشجویی در همان سال‌های اولیه هسته‌بندی شده  و در سال‌های بعدی این هسته‌ها و شرکت‌های دانشجویی که در عین حال فرهنگ کار تیمی را هم با مبانی علمی و عملیاتی فرا آموخته اند در قالب کسب و کارهای دانشجویی با آزمون خطا در انکباتورهای علمی تحت حمایت های هدفمند و هوشمند دانشگاهها قرار می‌گیرند که تنها روی پای خود بایستند و از دل این تیم ها و هسته‌های دانشجویی شرکت‌های فراملی دانش بنیانی ساخته و پرداخته می‌شوند که در مواردی صنعت خاصی از کشورشان و یا یک کشور دیگر را تحت سلطه‌ علمی و وابستگی خود قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: امروزه سلب استقلال و استعمار نوین و وابسته کردن کشورها به شکل سنتی و فیزیکی و تسلیحاتی معنی خود را از دست داده است و ابزارهای علمی، داده ها و دانش و فناوری بومی بی بدیل ترین شکل استعمار خزنده و ابزار اصلی وابسته کردن کشورهای در حال توسعه از سوی کشورهای دانش بنیان است.

در پایان کلیات فرهنگ کارآرینی بعنوان مولفه اصلی و بی بدیل فرهنگ دانشگاهی و مفاهیم و مدل های کسب و کار دانشجویی بصورت تئوری و علمی در یک کارگاه یک روزه به دانشجویان ارائه گردید.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.