مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: 59 هزار و 162حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد.

کیومرث دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذبایجان غربی افزود: از تعداد 59 هزار و 162 حلقه چاه  غیر مجاز استان حدود 99.2 درصد در بخش کشاورزی و مابقی به میزان 0.8 درصد در مصارف صنعت و شرب و بهداشت قرار دارد.

وی اظهار کرد: بیشترین  تعداد چاه های غیر مجاز در حوضه دریاچه ارومیه به ترتیب در شهرستان های  ارومیه، میاندوآب و سپس  بترتیب در شهرستان های مهاباد، نقده ، بوکان، شاهین دژ، اشنویه، سلماس  و تکاب قرار دارد.

دانشجو ادامه داد: تعداد چاه های غیر مجاز پرو مسلوب المنفعه شده استان از سال شروع طرح احیا، و تعامل بخشی منابع آب زیرزمینی (سال 93) تاکنون به ترتیب سال 93 تعداد 177 حلقه، سال 94 تعداد 585 حلقه، سال 95 تعداد 1540 حلقه  و در چهارماه اول سال جاری تعداد 287 حلقه بوده است.

 وی در رابطه با تعداد حلقه چاههای مجاز دارای پروانه بهره برداری استان گفت: در آذربایجان غربی  تعداد 36 هزار و 944 حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که از این تعداد 92.2 درصد در بخش کشاورزی، 4.8 درصد در بخش صنعت و خدمات  و مابقی به میزان 3 درصد مربوط به مصارف شرب و بهداشت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهارکرد: در راستای مقابله با حفر و بهره برداری غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی، از محل اعتبارات طرح تعامل بخشی و ظرفیت بخش خصوصی اقدام به بکارگیری گشت و بازرسی از منابع آب به تعداد 41 اکیپ در سال جاری شده است که بیشترین  تعداد اکیپ ها نیز در شهرستان های ارومیه و میاندوآب مستقر است.

وی هدف از این اقدام را حضور و گشت زنی مستمر در دشت ها، توقیف و انتقال به پارکینگ دستگاههای حفاری غیرمجاز، شناسایی منابع غیر مجاز، برداشت کننده  از منابع آب زیر زمینی و سطحی و اعلام گزارشات مربوطه برای اقدامات بعدی، امحاء چاه های غیرمجاز در حین حفر عنوان کرد.

داشجو تصریح کرد: علاوه برآن پروژه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در سطح استان با هدف افزایش آگاهی عمومی بهره برداران و مسئولین محلی و ستادی از وضعیت منابع آب زیر زمینی و محدودیت های این منابع و تبعات برداشت های غیر مجاز و بی رویه  از این منابع  استراتژیک در دست اقدام است و جلسات متعددی در این رابطه برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: برقدار کردن چاه های دیزلی جزو شرح وظایف شرکت آب منطقه ای نیست با این حال از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 93 و با هماهنگی و تفاهم با شرکت توزیع برق استان به تعداد 101 حلقه چاه دیزلی شهرستان ارومیه برق رسانی صورت گرفته  است.همچنین  از این محل تعداد 4500 کنتور هوشمند آب و برق خریداری و تاکنون 3هزار و 714 مورد در شهرستان ارومیه نصب و کالیبره شده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.