هادی رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حفر 62 حلقه چاه پیزومتری و پنج حلقه چاه اکتشافی را از جمله طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: این طرح بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی خرید، نصب و آنلاین سازی دستگاه های دیتالاگر درون چاهی، حفاری چاه های پیزومتری و اکتشافی و تاسیس، تجهیز و ارتقاء ایستگاه های آب و هیدرومتری را از طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد که از تکالیف دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت منطقه ای آذربایجان غربی است.
وی با بیان اینکه در راستای اجرای وظایف ذکر شده 14 قرارداد برای تحقق اهداف ستاد احیای دریاچه ارومیه منعقد شده است، اظهار کرد: نصب 43 دستگاه دیتالاگر سطح سنج درون چاهی بر روی چاه های پیزومتری دشت ارومیه از جمله قراردهای به امضا رسیده است.
رضایی افزود: امضا قرارداد برای نصب 211 دستگاه دیتالاگر آب زیرزمینی در سایر دشت ها و آبخوان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اعتبار بالغ بر 10 هزار و 823 میلیون ریال از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.
وی یکی دیگر از مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه که از تکالیف دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی است را طرح خرید نصب دستگاه های سطح سنج الکترونیکی بر روی ایستگاه های هیدرومتری منتهی به دریاچه ارومیه و ایستگاه سنجش تراز دریاچه ارومیه واقع بر روی پل جاده شهید کلانتری عنوان کرد و افزود: در این راستا 2 قرارداد به ارزش سه هزار و 490 میلیون ریال منعقد شده که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کارشناس الکترونیک شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی همچنین ادامه داد: در راستای تکالیف ستاد احیای دریاچه ارومیه و به منظور پایش حجم آب ورودی به دریاچه تعداد 2 فقره قرارداد تحت عنوان ' ارتقاء و تکمیل شبکه سنجش منابع آب سطحی استان' و ' احداث و ارتقاء ایستگاه های هیدرومتری کشتیبان، اوصالو، بفروان، ممیند' با مجموع مبلغ 18 هزار و 131 عقد شده است.
به گزارش ایرنا حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلنی به اجرا درآمده و 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
3214/3072
** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.