به گزارش ایرنا، علی محمدی ایروانلو روز چهارشنبه در بازدید اعضای شورای حفاظت از منابع آب از طرح بند انحرافی بویلاپوش با اشاره به اهمیت احداث این سد افزود: با توجه به نظر کارشناسان حدود 65 درصد آب در بخش کشاورزی به هدر می رود و با توجه به کمبود قابل توجه آب در این شهرستان، باید زمینه کاهش این هدر رفت به هر نحو ممکن فراهم شود.
وی با بیان اینکه سد بویلاپوش آب مورد نیاز بخش 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی را تامین می کند، اظهار کرد: تامین آب برای 32 هزار هکتار دیگر از اراضی خوی در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، دشت خوی در شمال آذربایجان غربی از چند سال پیش به علت کمبود منابع آب های زیر زمینی به عنوان دشت ممنوعه برای حفر چاه کشاورزی اعلام شده است.
به علت نبود سد، سالانه بیش از 180 میلیون مترمکعب از آب های 2 رودخانه قطور و الند این شهرستان به ویژه در ایام غیرفصل کشاورزی از دسترس خارج می شود و به هدر می رود.
سد انحرافی بویلاپوش بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعددی نظیر چیلیک، کلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث می شود.
عملیات آغاز ساخت این سد در سال 1388 شروع شد اما به دلیل نبود اعتبار لازم به صورت نیمه کاره رها شد و به گفته رئیس اداره امور آب خوی این سد هم اکنون پیشرفت 40 درصدی دارد.
با اتمام ساخت سدبویلاپوش، 38 هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان تحت پوشش آبیاری قرار می گیرد.
7133/3072
**خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.