رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: افزایش تنوع در زراعت دیم عامل موثری در پایداری سیستم زراعت است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی صابر گلکاری صبح امروزدر دومین همایش ملی گیاهان دارویی دیم ایران که در دانشگاه ارومیه برگزار شد افزود: توسعه کشت جایگزین،توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه الگوی زراعی هوشمند و افزایش درآمد کشاورزان دیم کار را ازعوامل پایداری کشاورزی دیم است.

وی با اشاره به فعالیت موسسه تحقیقات دیم از سال 71 در کشور تصریح کرد: این موسسه تحقیقاتی در بخش های مختلف با 11 مرکز تحقیقی و 5 سایت اصلی در حال فعالیت است.

گلکاری هدف موسسه را بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی در اراضی دیم عنوان کرد و گفت: راهبرد اصلاح و معرفی ارقام جدید و توسعه پایدار در بخش زراعت دیم از راهبردهای اصلی موسسه تحقیقات دیم است.

وی پژوهشگران این موسسه تاکنون ارقام جدید دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ و ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه 6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت محصولات دیمی است اظهار کرد: 60 درصد گندم،55 درصد جو،80 درصد حبوبات(نخود و عدس)،35 درصد دانه های روغنی و 13 درصد اراضی به کشت گیاهان علوفه ای اختصاص دارد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها طی چند دهه اخیر در کشور تصریح کرد: به ازای هر میلی متر کاهش بارندگی معادل 340 میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی متحمل می شود.

گلکاری با بیان اینکه کشاورزی کشور در برابر خشکسالی بسیار آسیب پذیر است افزود: بخشی از شرایط بحرانی حاکم با تغییر الگوی مصرف در منابع آبی محیطی قابل بازگشت است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به روی آوری بیش از 80 درصد از مردم جهان به گیاهان دارویی برای درمان و رفع مشکلات پزشکی اظهار کرد: گیاهان دارویی از لحاظ اقتصادی و تجارتی رقم خوبی را به خود اختصاص داده که اروپا با 38 درصد گیاهان داروییبزرگترین بازار این بخش را دارد.

وی با بیان اهمیت گیاهان دارویی در زراعت دیم تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست، حفاظت از تنوع زیستی ، ایجاد پوشش گیاهی مناسب و افزایش درآمد کشاورزان در افزایش پایداری اراضی دیم موثرند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: تمامی اراضی مناسب زراعت نبوده و سیستم زراعی جایگزین  با کاهش ریسک پذیری سبب افزایش پایداری می شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.