معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی گفت: گفت: برداشت از ابهای زیرزمینی به 61 میلیارد مترمکعب رسیده است.

 به گزارش ایسنا منطقه اذربایجان غربی عباس کشاورز در دومین همایش گیاهان دارویی دیم که در دانشگاه ارومیه برگزار شد افزود: برداشت از آب های زیرزمینی طی ۵۰سال پیش تاکنون از ۱۹میلیارد مترمکعب به ۶۱میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی خط قرمز کشاورزی را بهره وری توام با عملکرد عنوان کرد و گفت: سرانه آب در کشور زیر یک هزار مترمکعب بوده و برای ارومیه ۵۰۰ مترمکعب برای هرنفر است.

کشاورز با اشاره به شاخص برداشت توسعه پایدار سازمان ملل متحد گفت: برداشت کمتر از ۱۰درصدی از آب های تجدید پذیر را مطلوب و ۴۰تا ۶۰درصد را بحرانی جدی تقسیم بندی کرده که این میزان در ایران،متاسفانه بیش از ۸۰درصد است.

وی با بیان اینکه ۵۵درصد حیات اقتصادی کشور از آب های زیر زمینی است تصریح کرد: برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی سبب کسری مخزن تجمعی آبخوان های کشور بیشتر شده است.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به مسیله آب های مرزی تصریح کرد: طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در قالب ۱۵ پروژه در راستای سرعت بسته شدن چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند تصویب شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی دنیا آبی است افزود: ۱۰درصد از محصولات کشاورزی دز ایران دیمی و ۹۰درصد آبی است.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی شاخص بهره وری اقتصادی آب در تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی در دنیا ۱دلار بر مترمکعب اعلام کرد و افزود: این شاخص در ایران ۰/۲ دلار بر مترمکعب و در صنعت ۲۶/۲دلار بر مترمکعب  است.

کشاورز با بیان اینکه طی ۳سال گذشته، میزان بهره وری از آب را ۱۹درصد بالا رفته است تصریح کرد: کشور راهی به جز افزایش بهره وری ندارد چراکه با تکیه بر بهره وری،بحران آب حل می شود.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی از طرح های اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: فضای خوبی برای اقتصادی کردن کشت گیاهان دارویی از سوی دولت و مجموعه جهاد کشاورزی فراهم است.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بحران آب در کشور افزود: از دهه ۹۰،میزان بارشها و رواناب ها در کشور به دلیل دخالت های انسانی در طبیعت و آسیب های زیست محیطی وارد شده،کاهش یافته است.

وی چالش آب و اشتغال دو چالش بزرگ کشور دانست و گفت: خطر کمبودآب در کشور جدی بوده و باید آماده مدیریت فضای جدید بخصوص در بخش کشاورزی باشیم.

کشاورز با اشاره به خشکی دریاچه ارومیه و تغییر اقلیم ان گفت: همه کشور نگران پایداری طبیعت ارومیه است و باید دریاچه ارومیه در حد اکولوژیک زنده شود.

وی افزود: برخی از محصولات تولیدی در کشور از آب غیرقابل استفاده در سایر محصولات بوده که باید به بحث صادرات این محصولات توجه شود.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه هیچ سهمی برای محیط زیست در پروژه های عمرانی معین نشده است اظهار کرد: چنانچه در پروژه های سد، سهمی برای محیط زیست تعین می شد باچنین بحران هایی روبرو نمی شدیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.