به گزارش ایرنا، پایان فصل درس و مدرسه، یک جشن تمام عیار برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به شمار می رود و بیش از سه ماه بازی و هیجان را به آنان نوید می دهد اما در کنار این شادی وصف ناپذیر، والدین و مسئولان فشار زیادی را متحمل می شوند تا تابستان را به دورانی همراه با شکوفایی استعدادها تبدیل کنند.
گذشته از خانواده هایی که تعطیلات تابستانی را دورانی برای استراحت و دوری کودکان و نوجوانان از درس می دانند، خانواده های کثیری هستند که این فصل را کلیدی برای گشایش درب های تحصیل، اشتغال و مهارت های آینده فرزندان خود قلمداد می کنند و بر حضور فرزندان در کلاس های مختلف تاکید دارند.
هرچند بسیاری از صاحب نظران، نگاه همراه با افراط و تفریط نسبت به غنی سازی اوقات فراغت را نمی پذیرند ولی تاکید دارند که باید از این فرصت برای درک توانمندی های فرزندان بهره برد و آن را به بطالت نگذراند.
بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که باید به معنای واقعی کلمه، غنی سازی این اوقات اتفاق بیافتد و صرف حضور در کلاس های مختلف نمی تواند در این خصوص مفید باشد.
ایرنای مرکز ارومیه با هدف بررسی برنامه ریزی های اوقات فراغت دانش آموزان در دستگاه های مختلف ذیربط در آذربایجان غربی میزبان مسئولان و صاحب نظران این عرصه تاثیرگذار بر آینده کودکان، نوجوانان و جوانان است.

** ایجاد نشاط اجتماعی مهمترین هدف غنی سازی اصولی اوقات فراغت
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در این میزگرد با اشاره به اینکه غنی سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان از برنامه های مهم مورد انتظار از دستگاه های مرتبط است، گفت: باید زمینه ای فراهم شود تا اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت به ایجاد نشاط و شور اجتماعی تبدیل شود و این امر با کلاس های اجباری میسر نمی شود.
جواد زاهدی نگاه عمومی به اوقات فراغت را به چالش کشید و اضافه کرد: در تعریف صحیح، اوقات فراغت به زمانی اطلاق می شود که به فعالیت های مورد علاقه دانش آموزان اختصاص یابد.
وی اظهار کرد: در نگاه علمی، رفع خستگی بزرگترین کارکرد اوقات فراغت است؛ تفریح و سرگرمی، شکوفایی استعدادها و تقویت بهداشت روان و روح فرد از دیگر کارکردهای اوقات فراغت به شمار می رود.
وی تاکید کرد: مهمترین عامل در تبدیل اوقات فراغت به نشاط و سرمایه اجتماعی، دادن آزادی عمل به نوجوان، جوان و کودک برای انتخاب کار مورد علاقه خود در این اوقات است و در این راستا می توان به ویژگی های فردی افراد نیز توجه داشت.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در خصوص رویکرد این نهاد برای غنی سازی علمی و اصولی اوقات فراغت در کشور و استان بیان کرد: اوقات فراغت برای این نهاد در فصل تابستان خلاصه نمی شود ولی فعالیت های کانون در این فصل افزایش می یابد.
زاهدی با اشاره به اینکه مربیان کانون به طور دائم آموزش می بینند، گفت: وظیفه اصلی ما ارائه آموزش های غیرمستقیم برای کودکان و نوجوانان است که با وجود کمبود امکانات با تکیه بر نیروی انسانی ماهر و آزموده ارائه می شود و نتایج بسیار مطلوبی نیز دارد.
وی از دریافت آموزش توسط 60 هزار کودک و نوجوان به عنوان اعضای ثابت کانون پرورش فکری در طول سال در استان خبر داد و افزود: در ایام تابستان تعداد مخاطبان زیادی به صورت موقت در مراکز آموزشی این نهاد، آموزش دریافت می کنند که بسیاری از آنها راغب به همراهی در طول سال می شوند.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت های کانون پرورش فکری در همه موارد کتاب محور است، اضافه کرد: محور فعالیت های این نهاد نیز بر اساس بسته فرهنگی مورد تاکید مقام معظم رهبری تدوین شده است.
وی راه اندازی اتاق فکر مدیریت اوقات فراغت در آذربایجان غربی را خواستار شد و اظهار کرد: باید فعالیت نهادهای مختلف درگیر در این حوزه کالبد شکافی و راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت در سال های آینده اندیشیده شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب در غنی سازی اوقات فراغت دست یابیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: این امر می تواند از موازی کاری های موجود و اقدامات غیرتخصصی برخی از بخش ها جلوگیری کرده و روند فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت را ساماندهی کند.

** اوقات فراغت تابستانی بهترین فرصت برای تقویت گرایش جوانان به مساجد است
حجت الاسلام اباذر بیگی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه مسجدمحوری مهمترین رویکرد برنامه های این نهاد در طول سال است، گفت: می توان از فرصت اوقات فراغت فصل تابستان در راستای تقویت این محور بهره برد.
وی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله نهادهای فعال در راستای آموزش نوجوانان و جوانان در حوزه های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و هنری است و ما سعی داریم از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
وی با اشاره به همراهی دولت یازدهم در ارتقا کمی و کیفی کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی اضافه کرد: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید، تعداد کانون ها در استان از 412 مورد به یکهزار و 100 مورد رسید که رقم بسیار قابل توجهی است.
وی با تاکید بر اینکه اجرای فعالیت های تابستانی در کنار دیگر اقدامات در کانون های فرهنگی هنری مساجد علاوه بر رویکرد آموزشی، رویکرد تربیت اسلامی نیز دارد، اظهار کرد: یکی از راهکارهای مقابله با جنگ تبلیغاتی دشمنان علیه بنیان خانواده و جوانان، استفاده از ظرفیت بالقوه مساجد است.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی با رد موازی کاری نهادهای فعال در حوزه اوقات فراغت بیان کرد: ما همواره برای اجرای فعالیت های آموزشی با نهادهای مختلف متخصص در حوزه های گوناگون تفاهم نامه امضا می کنیم و از ظرفیت آموزشی آنها برای ارائه آموزش ها در مسجد بهره می بریم.
حجت الاسلام بیگی از فعالیت 22 کانون تخصصی در کنار کانون های فرهنگی هنری عمومی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این کانون ها در بخش های مختلف از جمله نماز، مهدویت، فناوری اطلاعات و ورزش فعالیت دارد و آموزش های لازم را ارائه می دهد.
به گفته وی می توان از ظرفیت همه نهادها در غنی سازی اوقات فراغت بهره برد و در این راستا ضمن هم افزایی، تاثیرات بهتری را در راستای غنای تربیتی نوجوانان و جوانان شاهد بود.

** اوقات فراغت تابستانی؛ فرصت طلایی شناسایی استعدادها
عبدالله چمن گلی، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در این میزگرد با تاکید بر لزوم بهره گیری درست از فرصت اوقات فراغت تابستانی گفت: اوقات فراغت فرصت طلایی برای شناسایی استعدادهای جوانان و نوجوانان است.
وی افزود: استفاده از نظرات متخصصان فن باید در راستای بهره برداری بهتر از اوقات فراغت لحاظ شود تا موفقیت در اجرای این برنامه ها چشمگیر باشد.
وی با اشاره به اینکه ورزش و رشته های مختلف ورزشی ترجیح بسیاری از خانواده ها در راستای غنی سازی اوقات فراغت به شمار می رود، اضافه کرد: همه دستگاه های اجرایی به ویژه آموزشی، سازمان های مردم نهاد و هیات های ورزشی در راستای پاسخگویی به خواسته خانواده ها در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مسئول هستند و باید مسئولیت های خود را بیش از پیش جدی بگیرند.
وی در خصوص برنامه ریزی های اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در خصوص غنی سازی اوقات فراغت تابستانی اظهار کرد: شناسایی استعدادهای ورزشی کودکان و نوجوانان در این راستا مهمترین هدف ماست و می خواهیم از این فرصت ایجاد شده به بهترین شکل ممکن بهره ببریم.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی بیان کرد: به همه هیات های ورزشی تاکید شده است تا در راستای شناسایی این استعدادها، دست رد به هیچ درخواست کننده ای نزنند و هزینه افراد کم بضاعت و بی بضاعت برای دریافت آموزش نیز از طریق این اداره کل تامین می شود.
چمن گلی با اشاره به اینکه نباید موازی کاری در اجرای برنامه های غنی سازی وجود داشته باشد، گفت: نباید اجازه داد که کارهای برنامه ریزی شده در نهادهای مختلف تکراری باشد و برای همین امر باید تخصص دستگاه ها در ارائه آموزش ها و غنی سازی اوقات فراغت لحاظ شود.
وی آسیب شناسی پس از اجرای برنامه های تابستانی را بهترین راهکار در راستای موفقیت در این برنامه ها عنوان کرد و افزود: در این صورت می توان نقاط قوت و ضعف را در پایان اجرای برنامه ها مورد ارزیابی قرار داد و از تکرار آن جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ضمن اینکه همراهی همه نهادها و دستگاه ها به ویژه نهادهای فرهنگی و آموزشی را می طلبد، نیازمند برنامه ریزی در ابتدا و تاثیرسنجی در انتهای فصل تابستان است تا زمینه رفع نواقص، بهبود رویه های اجرایی و تداوم نقاط قوت در برنامه ریزی های سال های آتی لحاظ و اوقات فراغت به معنای واقعی کلمه غنی شود.
بر این اساس تشکیل اتاق فکر برای برنامه ریزی یکپارچه در کنار تجمیع امکانات تنها مسیر موفقیت برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان به شمار می رود؛ اتاق فکری که هنوز فاقد متولی است.
2093/3072
** میزگرد از: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.