احمدرضا لعلی نیا روز سه شنبه در حاشیه دیدار با اعضای صندوق های منابع طبیعی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد صندوق کشاورزی و منابع طبیعی با سرمایه 14 هزار میلیارد ریالی فعالیت می کنند ولی این میزان نیز هنوز در حد مطلوب نیست.
وی اظهار کرد: در حوزه سرمایه گذاری صندوق های تعاونی کشور رشد کمی را در طول سال های گذشته داشته ایم و باید با تدوین برنامه های جامع و منظم و تشویق مجریان و بهره برداران عرصه های ملی به این سمت و سو حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: باید با مشارکت حداکثری برای احیا و توسعه عرصه های ملی گام برداریم و در این مسیر، صندوق های منابع طبیعی بهترین بازیگر به شمار می روند.
وی بیان کرد: سهم استفاده بخش منابع طبیعی در کشور از صندوق کشاورزی و منابع طبیعی بسیار ناچیز است که ضرورت دارد منابع طبیعی استانها هر چه سریعتر در این راستا حرکت کنند.
مجری طرح طرح تشکیل صندوق های منابع طبیعی در کشور گفت: از ابتدای فعالیت این صندوق ها در سال 79 تا پایان سال 93، دولت های مختلف 31 هزار میلیارد ریال در عرصه های ملی سرمایه گذاری کرده که با توجه به گستردگی عرصه های ملی در کشور این رقم بسیار ناچیز است.
لعلی نیا اظهار کرد: خوشبختانه در طول سال های گذشته توجه مسئولان به این مقوله افزایش یافته و با حمایت های مقام معظم رهبری این روند از سرعت رو به رشدی برخوردار است.
وی اضافه کرد: در سطح کشور استان هایی بیش از دیگر استان ها اقدام به تاسیس تعاونی و ایجاد صندوق منابع طبیعی کرده اند که از آن جمله می توان به استان اصفهان و سمنان اشاره کرد و باید دیگر استان ها نیز باید همچون این 2 استان تلاش کنند.
امروز /سه شنبه/ نشست یک روزه طرح تشکیل صندوق تعاونی های منابع طبیعی با حضور دکتر لعلی نیا مجری این طرح و مجریان و بهره برداران آذربایجان غربی برگزار شد.
به گزارش ایرنا، به منظور ساماندهی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برابر ماده 12 قانون تاسیس وزارت جهادکشاورزی درسال 1379 دولت موظف بود با مشارکت تولیدکنندگان و بهره ‌برداران، اقدام به تأسیس صندوق‌هایی کند که وظیفه اصلی آن توسعه کمی و کیفی سرمایه‌گذاری در بخش باشد.
این صندوق‌ها با مشارکت 51 درصدی تولیدکنندگان و 49 درصدی دولت و با سرمایه اولیه دولتی هزار میلیارد ریال که از محل فروش اموال مازاد وزارت جهاد کشاورزی تأسیس می‌شوند.
ماهیت این صندوق‌ها غیر دولتی و مبتنی بر قانون تجارت اداره می‌شوند.
شرکت خدمات مهندسی جهاد به عنوان ظرف اجرایی این مصوبه از سوی هیئت وزیران تعیین و به نام شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به عنوان نماینده دولت فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرد.
تاکنون 4 صندوق ملی تخصصی - موضوعی در زیربخش‌های دامپروری، صنایع لبنی و امور عشایری و همچنین صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در تمامی استان‌های کشور بطور فراگیر جهت تمامی زیر بخش‌های کشاورزی تأسیس شده است.
سرمایه صندوق‌های تأسیس شده بالغ بر 1200 میلیارد ریال است و حدود 4 هزار تشکل تعاونی و اتحادیه فعال در زیر بخش‌های کشاورزی سهامدار صندوق‌های تأسیس شده می‌باشند.
از بهمن سال سال 1388 فعالیت جدی تأسیس صندوق در زیربخش منابع‌طبیعی و آبخیزداری با تشکیل کار گروهی متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف آغاز شد. اصفهان اولین استانی است که از تأسیس این صندوق استقبال نموده و هم اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.