حسین فروزان، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک دهم تیرماه، سالروز صنعت و معدن به فعالان این بخش ها، افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را چراغ راه خویش قرار داده ایم و با همکاری و همراهی بخش خصوصی و با عزمی دوچندان و با تدبیر و برنامه ریزی از ظرفیت های موجود حداکثر بهره را خواهیم برد.
وی با بیان اینکه همگام با برنامه ریزی های منسجم در بخش صنعت و معدن جهت تقویت هسته های اساسی توسعه اقدامات موثری انجام گرفته است، ادامه داد: آماده شدن شهرک صنایع سبک، آماده شدن پنج باب سوله صنعتی، آغاز عملیات اجرایی پنج باب سوله دیگر جهت اجاره به تولید کنندگان داخلی و خارجی، واگذاری زمین به صنایع نیمه سنگین و آغاز عملیات احداث مجتمع بزرگ پتروشیمی در سال جاری از جمله اقدامات مهم این سازمان در بخش صنعت است.
وی افزود: پیگیری رفع مشکلات معادن از جمله آزاد سازی محدوده ها و معادن غیرفعال و امکان ورود ماشین آلات سنگین معدنی با استفاده از مزایای قانونی مناطق آزاد و بهره مندی از معافیت های گمرکی و احداث کارخانجات سنگبری نیز از برنامه های دیگر این سازمان است.
فروزان همچنین از آغاز صدور پروانه ساخت در شهرک صنایع سبک به مناسبت روز صنعت و معدن خبر داد و گفت: امکان بهره مندی معادن از معافیت مالیاتی با صدور مجوز فعالیت اقتصادی فراهم شده است.
به گفته وی در راستای حمایت از صنایع صادرات محور، سازمان منطقه آزاد ‌ماکو جهت انبارداری، عملیات لجستیک و شرکت در نمایشگاه های خارجی، تخفیف‌ ها و حمایت های قابل توجهی را به تصویب رسانده است تا گام اساسی دیگر در بخش صادرات واحدهای تولیدی برداشته شود.
وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در منطقه جهت گسترش همه جانبه صادرات خاطر نشان کرد: این عمل موجب می شود تا صنایع موجود با حداکثر ظرفیت به کار مشغول شوند و صنایع جدید ایجاد گردد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به گلایه های منطقی برخی از تولیدکنندگان در زمینه کمبود اعتبارات و مشکلات نقدینگی اشاره و اظهار کرد: در این رابطه نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است و اولین جلسه رفع موانع تولید در روزهای آینده در منطقه تشکیل و مشکلات واحدهای تولیدی با فوریت بررسی و پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/3072
** خبرنگار: حمید قاسمی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.