رئیس میراث فرهنگی ماکو  اظهار کرد: بخشی از مسجد تاریخی حضرت ابوالفضل ماکو به علت عدم دریافت مجوز تخریب شد.

علی خورابلو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اساس تفاهم نامه سه جانبه بین ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امورخیریه و سازمان منطقه آزاد ماکو در بازسازی و ترمیم مسجد حضرت ابوالفضل افزود: مقرر گردیده در جهت حل مشکل ساختمانی مسجد حضرت ابالفضل (ع) و سازه بتنی غیرمجاز در عرصه قلعه تاریخی ماکو موسوم به قلعه قاپان که تهدیدی بالقوه برای این اثر فاخر تاریخی و طبیعی در پروسه ثبت جهانی بود، همزمان با شروع بازسازی مسجد، طبقه فوقانی سازه بتنی جنب مسجد نیز تخریب گردد.

علی خرابلو افزود: سازه مزبور بصورت غیرمجاز و بدون کسب مجوزلازم از میراث فرهنگی احداث شده بود که علاوه بر تهدید منظر تاریخی و فرهنگی، بافت تاریخی، تفاوت هایی با چهره قبلی مسجد داشت که مانع از ثبت جهانی می شد.

وی در ادامه افزود: در قوانین ثبتی آثار تاریخی هرگونه عملیات عمرانی اعم از کوچک و بزرگ الزاما باید از طریق میراث فرهنگی پس از اخذ مجوزهای لازم صورت بگیرد؛ البته در مورد اخیر چنین روند قانونی دارای اشکالاتی بود که نهایتا با همگرایی و هم اندیشی سازمان منطقه آزادماکو و ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف تفاهم نامه همکاری امضا و امروز شاهد توفیق در آن هستیم.

وی با اشاره به اعتراض مردم این شهر به فعالیت شبانه روزی برای تخریب افزود: از آنجائیکه شبکه جریان برق محل همزمان جوابگوی دستگاه های بالابر و دژبورهای تخریب کن نبود، لذا چند روز اول پیمانکار تخریب بعد از تعطیلی کارگاه، مرمت کار تخریب سازه را شروع می کرد و به لحاظ مدت دار بودن تعهدش مجبور به ساعت کار طولانی تا شب بوده است.

خرابلو در ادامه با تاکید بر درج نارضایتی اهالی از اوضاع و سروصدای مزاحم پیمانکار گفت: ملزوم گردید با مراجعه به اداره برق کنتور مجزای موقت دریافت کرده و همزمان در وقت معمول کارگاهی صبح تا بعد از ظهر فعالیت نماید.

این مسئول در ادامه افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تشکر از صبر و تحمل و شکیبایی اهالی فرهنگ دوست ماکو و خصوصا محله خنجرخان در این خصوص گفت: امیدواریم ان شاءالله نتیجه فعالیت های مرمتی قلعه و نیز باززنده سازی مسجد با مصالح بوم آورد و همگون بابافت تاریخی ماکو موجبات احیای این بافت فوق العاده باارزش تاریخی و طبیعی و جذب گردشگر داخلی و خارجی و نهایتا توفیق در ثبت جهانی را به همراه داشته باشد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ماکو با تاکید بر اینکه عملیات باز زنده سازی مسجد با کمک مالی سازمان منطقه آزادماکو و اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بصورت همزمان با مرمت ارگ قلعه و پل های تاریخی بشگوز و قلعه جوق شروع شده است گفت: هدف سازمان فقط بازسازی اماکن تاریخی با حفظ نمای قدیمی است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.