به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، پرویز آراسته در نشست خبری تشریح عملکرد دستگاه‌های اجرایی ذیربط طرح احیای دریاچه ارومیه که ظهر امروز برگزار شد گفت: مسائل طبیعی (گرم شدن زمین، مصرف آب و افزایش جمعیت) و فعالیت های انسانی (توسعه کشاورزی آبی و سنتی و برداشت بی رویه آب زیرزمینی) از جمله دلایل وضعیت نابهنجار دریاچه ارومیه بود.
وی افزود: خوشبختانه برنامه های مختلفی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در حال انجام است که از آن جمله میتوان به آموزش و توانمندسازی سازمان های محلی زنان روستا و سازمان های مردم نهاد و پروژه کشاورزی پایدار با کمک UNDP اشاره کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: هم اکنون بر طبق آمار، تراز کنونی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۸۵ است که نسبت به آغاز سال آبی در مهرماه ۷۹ سانتی متر افزایش داشته ضمن اینکه مساحت دریاچه به ۲۴۰۰ کیلومتر مربع رسیده و حجم کنونی آب همینک ۲میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال ۹۲ حدود ۵ برابر شده است.
وی اضافه کرد: تثبیت بیولوژیکی ۴۸۰هکتاری در منطقه جبل، مالچ پاشی بیولوژیکی برای اولین بار در سطح کشور به میزان ۴۵ هکتار در پارک ملی دریاچه ارومیه، تامین آب حیات‌وحش در جزایر دریاچه با استفاده از آب باران با اجرای سطوح آبگیر، تحت حفاظت فیزیکی قرار گرفتن بیش از ۲۹۰کیلومتر از سواحل دریاچه از بناب تا سلماس، تدوین برنامه جامع سیپا برخی از پروژه های قابل اشاره این سازمان در مورد دریاچه ارومیه بوده است.
آراسته گفت: همچنین برای جلوگیری از تعرض افراد سودجو به حریم دریاچه و تالاب ها، بیش از ۵۰۰ کیلومتر اطراف دریاچه ارومیه و همچنین دور برخی تالاب ها من جمله کانی برازان میله گذاری شده است.
وی افزود: بر طبق آخرین سرشماری در پارک ملی دریاچه ارومیه، ۲۲۰ قوچ میش ارمنی و ۲۰۰ راس گوزن زرد ایرانی از وضعیت مناسب زندگی برخوردار هستند ضمن اینکه هم اکنون ۴ تن سیست آرتمیا آماده برای تخلیه به دریاچه هستند که در صورت رسیدن دریاچه ارومیه به وضع مطلوب انجام خواهد شد.
وی در پایان اضافه کرد: برای اعمال تغییر در میان‌گذر دریاچه و ایجاد آب‌گذر روز ۳۰ خرداد جلسه ای در تبریز برگزار خواهد شد که بعد از اعلام نتیجه ارزیابی آن، تعداد، فاصله و قطر آب‌گذر مشخص خواهد شد.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 675553
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.