علیمراد اکبری روز چهارشنبه در نشست با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرستان مهاباد اظهار کرد: چهار هزار میلیارد ریال نیز اعتبارات آب وزارت جهادکشاورزی برای استان ها در نظر گرفته شده است.
وی افزود: یکهزار و 660 میلیارد ریال از این اعتبار به آذربایجان غربی اختصاص یافته و از این مقدار یکهزار و یکصد میلیارد ریال به توسعه آبیاری تحت فشار در استان تخصیص یافته است.
اکبری همچنین گفت: حدود 9 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبارهم برای اراضی مرزی تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی اعتبارات متنوعی را در دولت تدبیر و امید جذب کرده است، اظهار کرد: در سایه این تلاش ها و اعتبارات بخش کشاورزی پیشرفت مناسبی داشته و تولیدات و محصولات کشاورزی افزایش یافته است که مصداق آن صادرات 30 هزار تنی گندم در 2 روز گذشته ایران به خارج از کشور می باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه محور توسعه شهرستان مهاباد کشاورزی است، گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده سالانه برای احیا دریاچه ارومیه از آب مصرفی دریاچه کم شود مشروط بر اینکه الزامات آن نیز برآورده شود، در خصوص مهاباد نیز این موضوع صدق می کند و کاهش میزان آب کشاورزی این شهرستان باید با این قاعده همخوانی داشته باشد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی نیز در این نشست گفت: نیاز آبی دشت مهاباد 130 تا 135 میلیون مترمکعب در سال است که مقدار 95میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است که کمتر از رقم مورد نیاز بخش کشاورزی منطقه است.
جلال محمودزاده اظهار کرد: بر این اساس مدت زمان آبیاری زمین های کشاورزی کاهش یافته در نتیجه درآمد کشاورزان، اشتغال و تولید در این بخش کاهش داشته است.
وی با اشاره به پائین بودن سهم آب کشاورزی مهاباد افزود: به رغم پائین بودن سهم آب کشاورزی، 95 میلیون مترمکعب این سهم آب را از دریچه سد مهاباد حساب می کنند در حالی که باید مقدار آب تحویلی در سر اراضی کشاورزی حساب شود چون تا آب دست کشاورز برسد تبخیر، هدر رفت آب و فرسوده بودن شبکه آبرسانی کشاورزی موجب کاهش میزان آب می شود.
وی همچنین با اشاره به طرح پمپاژ آب روستای'دوستعلی' که از زمان مجلس هشتم آغاز شده ولی هنوز به پایان نرسیده است، گفت: اعتبار این طرح نیز باید تامین شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه آب بهای بخش کشاورزی کاهش یافته و این خبر خوبی برای کشاورزان کشور است، اظهار کرد: آب بهای بخش کشاورزی حدود 67 درصد کاهش یافته است.
محمودزاده با اشاره به ضرورت توسعه آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی منطقه، بیان کرد: سه تا چهار سال آینده کل دشت مهاباد زیرپوشش آبیاری تحت فشار در می آید و 100 هکتار باقی مانده زمین های کشاورزی روستای 'دوستعلی' نیز به زودی تحت پوشش قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه 37 درصد واجدان شرایط اشتغال در بخش کشاورزی استان مشغول هستند، گفت: پارسال 6.3 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در استان تولید شده که رتبه هشتم کشور را بدست آورده ایم البته در تولید چندین محصول مقام اول کشور را حایز هستیم.
اسمعیل کریم زاده اظهار کرد: در تولید چغندر قند با 35 درصد و در تولید سیب با 33 درصد تولید کشور در رتبه نخست ایران هستیم در تولید این محصولات در واحد سطح نیز مقام نخست را با 61 تن چغندر قند و 23 تن سیب در یک هکتار در اختیار داریم.
وی اضافه کرد: در عسل نیز با تولید 26 درصد تولیدات کشور مقام اول را داریم و در تولید گوشت قرمز و سفید هم چهارم کشور هستیم.
امام جمعه شهرستان مهاباد نیز در این نشست گفت: نیاز به حمایت بیشتر از کشاورزان وجود دارد و تجهیزات کشاورزی باید ارزان در اختیار آنان قرار گیرد.
ماموستا ملاقادر سهرابی همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی با تقویت صادرات و واردات منطقی محقق می شود و در کنار آن حمایت از تولید و واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی باید بیشتر در برنامه ریزی ها مورد توجه واقع شود.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد نیز گفت: بخش عمده اشتغال مهاباد در بخش کشاورزی است و کشاورزان و کارآفرینان این شهرستان جزو برترین های کشور معرفی شده اند.
ایرج شجاعی اظهار کرد: در احیای دریاچه ارومیه توفیق داشته ایم اما چالشی را در بخش کشاورزی ایجاد کرده است، معدل 10 ساله استفاده از آب در دشت مهاباد بیش از 125 میلیون مترمکعب بوده در حالی که سهم آب تخصیص داده شده به کشاورزی شهرستان سالانه 95 میلیون مترمکعب آب است.
وی همچنین افزود: با اجرای طرح تجمیع و آبیاری قطره ای زیرسطحی امکان صرفه جویی در آب کشاورزی مهاباد بیشتر میسر خواهد شد بر این اساس اجرای این طرح ضرورت دارد.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت و بیش از 81 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.