داود نصر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای ارتقای کیفیت و استانداردهای لازم اروپایی تا کنون این مقدار هزینه شده، از جمله انتقال خون مهاباد به سردخانه ویژه فرآورده های خونی مجهز و با شرایط و استانداردهای اتحادیه اروپا متناسب سازی شده است.
وی افزود: دستگاه بلاس برای تولید پلاسما از دیگر تجهیزاتی است که از طرف شرکت های اروپایی مورد بازدید قرار گرفت و وجود استانداردهای لازم پایگاه انتقال خون مهاباد برای تولید این فرآورده خونی مورد تائید قرار گرفت.
نصر اظهار کرد: شرکت 'اکتا فارما' اتریش به نمایندگی از اتحادیه اروپا پس از بازدید و نظارت های لازم، شهرستان مهاباد را به عنوان اولین شهرستان و پایگاه اقماری کشور دارای استاندارد لازم برای تولید و صادرات پلاسما به اروپا معرفی کرد، البته برخی مراکز استان پیش از این مجوزهای لازم تولید پلاسما را کسب کرده اند.
وی افزود: پلاسما تنها بخش کوچکی از خون است و فرآوردهای فراوان دیگر درمانی از خون تولید می شود، در پایگاه مهاباد گلبول قرمز فشرده( پکسل)، سی پی، سی پی پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و مهمترین فرآورده تولیدی پلاکت خون می باشد و به مصارف بیمارستان های آذربایجان غربی می رسد.
نصر گفت: پر کردن باکس های خونی با پلاسما برای صدور به کشورهای اروپایی با نظارت سازمان مرکزی تهران انجام خواهد شد.
پایگاه انتقال خون مهاباد به عنوان یکی از پایگاه های اقماری آذربایجان غربی از سال 78 در ساختمان مستقل فعالیت خود را آغاز کرده است.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.