رسول خضری درباره رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: وزیر کشور و دبیرکل ستاد برای تحقق این رویکرد، تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای داشته است؛ به عنوان مثال " شورای امور اجتماعی" که در وزارت کشور ایجاد شده، بسیار خوب است و امیدواریم به زودی به مجلس بیاید و موافقت مجلس را هم داشته باشد .

وی افزود: ۲۵ کشور در کل دنیا مستقیم درگیر مواد مخدر هستند که از بین آنها تنها دو کشور وزیر مبارزه با مواد مخدر دارند و متاسفانه مبارزه با این پدیده شوم در کشور ما در فاز ستادی متوقف شده است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت تصریح کرد: باید ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به وزارت مبارزه با مواد مخدر ارتقاء یابد؛ چرا که اگر ستاد به وزارتخانه ارتقا نیابد کار همچنان مشکل خواهد بود.

خضری ادامه داد: متاسفانه ایران سالها در مسیر قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از شرق به غرب و از غرب به شرق قرار گرفته بود؛ یعنی از شرق مواد مخدر سنتی وارد اروپا و کشورهای غربی می‌شد و از آنجا مواد مخدر صنعتی از مسیر ایران عبور می‌کرد و به سمت شرق می‌آمد طی چند سال اخیر و اقدامات خوبی که انجام شد حجم ترانزیت از کشور بسیار پایین آمد اما انتظار و تلاش ما این است که این مسئله در کشورمان باز هم کمتر و کمتر شود و به ایران رسوخ نکند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به آسیب های اجتماعی از جمله بیکاری و اعتیاد اولویت مهم و نخست کشور است، اظهار داشت: در بین معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها ۱۰ درصد زنان هستند؛ متاسفانه سن اعتیاد هم پایین آمده و میزان مصرف مواد مخدر در زنان نیز افزایش یافته است که طبیعتا بحث جرم و جنایت و طلاق و مسائل اعتیاد را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت ادامه داد: یکی از علل اعتیاد، بیکاری جوانان است، جوانی که بیکار باشد به مواد مخدر پناه می‌برد ما باید موضوع بیکاری را به عنوان یک بحث آسیب‌شناسی دنبال کنیم چون جوانی که کار و زندگی داشته باشد کمتر دچار آسیب اجتماعی می‌شود .

خضری در ادامه به نظارت کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: معمولا کمپ های ترک اعتیاد ۴۵ روزه یا یک ماهه برای مقابله با اعتیاد کار می‌کنند و این کافی نیست؛ یک فرد معتاد حداقل بین یک تا دو ماه فقط برای پاکسازی جسمی و فیزیکی نیاز دارد و دو سال هم باید برای رفع اعتیاد روانی روی فرد معتاد کار شود بدین ترتیب حداقل زمان برای توانمندسازی یک معتاد، ۶ ماه است و بعد از آن باید برایش بستر اشتغال مهیا شود تا از آلوده شدن مجدد وی جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: ما این تقاضا را از رییس جمهور داریم که در حد وزارت، وزیر مبارزه با مواد مخدر منصوب کند؛‌چرا که وزیر کشور با توجه به اینکه در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای و مثبتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته است و دارند اما طبیعتا بدلیل مشغله های فراوان نمی‌شود تمام وقت برای ستاد مبارزه با مواد مخدر وقت بگذارند؛ لذا ضرورت ایجاد یک وزارتخانه احساس می‌شود.

خضری تاکید کرد: باید تدبیری شود تا راه برون رفت از این امر با هدف‌گذاری شفاف، برنامه‌ریزی دقیق و ابزار شفاف ایجاد شود و باید ساختار و سیاستگذاری در حد وزارتخانه برای ستاد تعریف شود تا به عملکرد و نتایج بهتر در مبارزه با موادمخدر برسیم.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 671530
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.