عبدالله فتح الله زاده با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در استان حدود ۸۰ هکتار است گفت: برداشت این محصول از اوایل خرداد در استان شروع شده که پیش بینی می‌شود تا پایان بیش از ۲۰۰ تن گل‌تر برداشت شود.

وی با بیان اینکه این میزان در مقایسه با سالهای قبل افزایش چشمگیری داشته است افزود: حدود ۴۰ درصد از محصول تولیدی به سایر شهرها صادر و ۴۰ درصد جذب صنایع تبدیلی استان و بقیه در کارگاههای خانگی تبدیل به گلاب و مربا می‌شوند.

فتح الله زاده با اشاره به اینکه ارقام گل محمدی موجود در استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد هستند گفت: بیشترین سطح زیر کشت با ۴۰ هکتار مربوط به خوی و و بعد از آن با ۲۰ هکتار مربوط به ارومیه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی رویکرد سازمان را در جهت ترویج و توسعه سطح زیر کشت این محصول به لحاظ مصرف کم آب در مقایسه با سایر محصولات باغی عنوان کرد و افزود: بدین منظور حمایت‌های لازم برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوزه دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید انجام می‌شود.

فتح الله زاده تصریح کرد: بدلیل کم توقع بودن نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده، خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری نماید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: گل محمدی با دارا بودن مزایایی از جمله مقاومت به خشکی و شرایط نامساعد محیطی، ایجاد اشتغال، وجود بازارهای مطمئن جهت صادارت گلاب و اسانس، نزدیکی به بازارهای مصرف کشورهای خلیج فارس، جلوگیری از فرسایش خاک و وجود کارخانجات صنایع تبدیلی جهت خرید خرید محصول تولیدی در داخل کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به صدور ۴۰ درصدی گل محمدی به سایر استانهای کشور عنوان کرد: گل محمدی تولید شده در این استان به خصوص شهرستان خوی از معطرترین نوع این گل در دنیا به حساب می‌آید و مشتریان خاص خود را در جای جای کشور و جهان دارد و مقادیر زیادی از گل‌های تازه آن به استانهای همجوار و خشک کرده آن نیز به خارج صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای توسعه سطح زیر کشت گل محمدی این سازمان از طریق واگذاری اراضی ملی خارج از حوزه دریاچه ارومیه، توزیع نهال‌های یارانه دار گل محمدی و راهنمایی جهت بهبود، کشاورزان را حمایت می‌کند.

فتح الله زاده با اشاره به اینکه خواستگاه گل محمدی شهرستان خوی است گفت: از دیر باز مردم خوی نسبت به کشت وپرورش گل محمدی رغبت نشان می‌دادند و با احداث گلستان‌های متعدد فضای دل انگیزی در فصل برداشت گل محمدی ایجاد می‌کردند.

وی ادامه داد: با توسعه شهر نشینی و تغییر الگوی گشت کم کم از سطح کشت گل محمدی کاسته شد ولی اهتمام مسئولین باغبانی شهرستان و تلاش کشاورزان سخت کوش و علاقمند سبب شد مجدداً سطح زیر کشت گل محمدی افزایش یابد.

فتح الله زاده اضافه کرد: سیاست‌های حمایتی دولت از طرف دیگر بر رونق کشت گل محمدی افزود به طوری که امروز با ۴۰ هکتار سطح زیرکشت توان تولید ۱۵۰ تن گل محمدی‌تر موجود است معمولاً هر هکتار گل محمدی ۵۰۰۰ کیلوگرم گل‌تر تولید می‌کند، همچنین درسالهای آتی با همت تولیدکنندگان قلمه گل محمدی شاهد رشد بیش از پیش سطح گلستانهای خوی خواهیم شد.

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 669370
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.