به گزارش ایرنا مهران زینال زاده در گفت و گو با خبرنگاران از افزایش 25 درصدی کشت گل محمدی در خوی خبر داد و گفت: امسال در بیش از 40 هکتار از باغ های شهرستان گل محمدی کشت شده است که نسبت به سال گذشته 10 هکتار افزایش دارد.
وی ارائه خدمات ترویجی و توزیع نهال یارانه ای به ارزش 200 میلیون ریال را از مهمترین عوامل افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در خوی اعلام کرد و افزود: متوسط برداشت این محصول در هر هکتار 4 و نیم تن خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه گونه های گل محمدی خوی از ارقام خاردار ریز کوتاه و بزرگ و توده های محلی است، گفت: 70 درصد گلبرگ های گل محمدی به گلاب تبدیل شده، 20 درصد آن در تهیه مربا و انواع شیرینی ها به گرفته می شود و مابقی به صورت خشک شده مورد مصرف قرار می گیرد.
رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی نیز پیش بینی کرد که امسال 340 هزار لیتر گلاب در خوی تولید شود.
علی مردانی افزود: 80 درصد این محصول به صورت خشک یا تر به تبریز، ارومیه، و کشورهای همجوار از جمله عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه صادر می شود.
به گزارش ایرنا، گل محمدی که در زبان ترکی به آن قیزیل گول می گویند در مناطق مختلف آذربایجان فراوان کشت می شود و کلمه ' قیزیل گول' با توجه به طرفداران فراوانی که دارد در ادبیات و اشعار شفاهی مردمان منطقه وارد شده است.
گل محمدی در درمان زخم معده، ضعف عمومی، بیماری های صفراوی، اسهال و جلوگیری از صرع و تقویت قلب بسیار مفید است و برداشت آن از اواسط خرداد آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه می یابد.
7133/ 3072
** خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.