رسول انتظار مهدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این آمار یک درصد بیشتر از متوسط کشوری است، افزود: با مصرف سیگار به طور متوسط 13 سال از عمر سیگاری های بزرگسال دود می شود و اطرافیان و به ویژه کودکان نیز آسیب می بینند.
وی ادامه داد: قرار گرفتن کودکان در معرض دود دخانیات موجب افزایش عوارض ناشی از استعمال دخانیات و افزایش سرانه مراقبت های بهداشتی در جامعه می شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: استعمال دخانیات توسط والدین در حضور فرزندان، آنان را نسبت به استعمال دخانیات در بزرگسالی ترغیب می کند و این یک هشدار جدی برای والدین است.
انتظار مهدی افزود: کودکانی که از سنین پایین در معرض دود سیگار قرار دارند، در سن جوانی بیشتر از فردی که در 30 سالگی دخانیات مصرف کرده است از عوارض دخانیات رنج می برد.
به گفته وی افراد سیگاری بدون اینکه خود بدانند، عمرشان را کوتاه و ناخواسته با مصرف دخانیات به استقبال از بیماری های مختلف می روند.
وی به آثار مصرف سیگار در بدن انسان اشاره کرد و ادامه داد: نیکوتین موجود در سیگار و تنباکو به سرعت جذب خون می شود، در 30 ثانیه به مغز می رسد و بر سلول های عصبی فرد سیگاری تاثیر می گذارند.
به گزارش ایرنا، طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر هشت ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که اگر افراد در سنین نوجوانی شروع به مصرف سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند، بین ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، می میرند.
تنها سرطان ریه یا بیماری های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز ‌کند که از دست دادن موها، آب مروارید (کاتاراکت)، چین و چروک، ضایعات شنوایی، سرطان پوست و فساد دندان ها در افراد سیگاری از جمله آنهاست.
8137/3072
** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.