گلریزان که به نوعی میراث گذشتگان ایران زمین نیز است، دست جوانان و سرپرست خانواده هایی که دچار حوادث روزگار شده اند را می گیرد جوانان، پدران و سرپرستان خانوارهایی که در اثر بی تجربگی، غفلت یا ناآگاهی نادانسته در دام بلا گرفتار شده اند.
جوانان و سرپرست خانوارهایی که با مهریه های نامعقول و پرداخت نکردن نفقه، حوادث کارگاهی و چک های بلامحل غیرکلاهبرداری در گرداب نداری، بدهکاری، بیکاری یا ورشکستگی گیر کرده و گرفتار شده اند، در ماه مبارک رمضان ماه رحمت خداوند چشم امید به کمک های مردمی و خیران دارند.
شب هنگام دخترک غمگین با چشم های اشک بار پشت پنجره اتاقش به ستاره های آسمان خیره شده بود، نزدیک سحر بود، شب های ماه رمضان سال گذشته را به یاد می آورد که با صدای پدرش اعضای خانواده برای سحری خوردن بیدار می شدند.
یادش می آمد که هرباری که برای سحری بیدار می شد پدر با لحن مهربانش می گفت: دخترم از سال آینده روزه برات واجبه، الان هشت سالته، چند روز که تا حالا گرفتی کافیه.
نشاط و صمیمیت خانواده اش را به یاد می آورد که با وجود پدر چه صفایی داشت و حادثه ای را بیاد می آورد که در چند لحظه بنیان خانواده آنها را زیر و رو کرد.
صبح زود یکی از روزهای خدا که دخترک تب کرده بود و حزیان می گفت، پدر با نگرانی فرزند را در بغل می گیرد و همراه با مادر و با شتاب خودرواش را روشن می کند و به سمت نزدیکترین بیمارستان حرکت می کند.
هوا هنوز کامل روشن نشده بود که پدر راه بیمارستان را در پیش می گیرد و مادر که هر لحظه تب کودکش را رو به افزایش می بیند بی تابی می کند و از همسرش می خواهد که با شتاب بیشتر حرکت کند.
در کوچه پس کوچه های شهر به ناگاه پیرمرد نان به دستی سر راهش سبز می شود طوری که ترمز ماشین دیگر زمان کافی برای توقف ندارد.
ماشین به پیرمرد برخورد و او را به کنار خیابان پرتاب می کند، پدر و مادر بهت زده بهم نگاه می کنند تا دقایقی دختر بیمار خود را فراموش می کنند، پتویی که در صندوق عقب ماشین است را بیرون می آورند و مانند برانکارد با پتو پیرمرد را به ماشین حمل می کنند تا او را بیمارستان برسانند.
مادر دست و پایش را گم کرده است از یک طرف حال نامساعد دختر کوچکشان از طرف دیگر پیرمرد خون آلود که بیهوش افتاده است، پدر ابتدا پیرمرد را با تخت چرخ دار به بخش اورژانس می رساند، اما برای بازگشت جهت آوردن دختر بچه کارکنان بیمارستان و مامور نیروی انتظامی مانع می شوند که پس از توضیح ماجرا توسط پدر به همراه وی سراغ مادر و دختر بیمارشان می آیند.
در حین انتقال دخترک به بخش کودکان اورژانس به یکباره عرق سردی وجود پدر را فرا می گیرد و لرزه به اندامش می افتد طوری که در ادامه دختر را به مادرش می سپارد.
عذاب وجدان و تصور فوت پیرمرد رشته افکار پدر را به هم می ریزد و اما موضوعی که نگرانی وی را مضاعف می کند، اعتبار بیمه نامه شخص ثالث خودرو است که از ساعت 24 به بعد به پایان رسیده و تصادف پنج و نیم صبح اتفاق افتاده است.
دختر خانواده پس از چند ساعت مداوا رو به بهبودی می رود و خطر تشنج ناشی از تب بالا برطرف می شود اما پرستار بیمارستان خبر فوت پیرمرد را به پدر می دهد و رنگ از رخساره وی می رود و احساس گناه سراسر وجودش را فرا می گیرد طوری که از خود بی خود می شود.
پس از ساعتی به هوش می آید و مامور قانون را بالای سرش می بیند حال همه چیز را خودش می داند و دخترکی که بدون پدر سحری و افطاری مناسبی ندارد و خانواده ای که ممکن است هر آن آسیب اجتماعی به آن رخنه کند، و وظیفه ما مردم به عنوان خواهران و برادران این دختر و مادر است که احساس مسئولیت کنیم و در جشن های گلریزان که منجی این نوع زندانیان است شرکت کنیم.
دختر 9 ساله این خانواده که امسال تازه به سن تکلیف رسیده و روزه اولی است و تمام دختران و پسران و خانواده های نیازمند منتظر دست های گرم و کمک های خیران نیک اندیش و خیر کشورم است.
کارگردان و مجری برنامه تلویزیونی 'خندوانه' و بازیگر سینما عصر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مردم ایران همیشه در کار خیر پیشقدم هستند و در مناسبت های مختلف نشان دادند که نیازمندان را تنها نمی گذارند.
'رامبد جوان' بیان کرد: مردم ایران که همیشه پشت هم هستند و در جشن ها و کارهای خیر از همدیگر پیشی می گیرند در حمایت از زندانیان نیازمند که بدون قصد قبلی و غیرعمد دچار جرم شدند در جشن های گلریزان کشور شرکت می کنند تا در چارچوب قانون این زندانیان از بند زندان رهایی یابند.
کارشناس مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی نیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با دعوت از مردم برای شرکت در جشن های گلریزان که در تمام نقاط کشور برگزار می شود، اظهار کرد: هموطنان برای اینکه در سوانح رانندگی ناخواسته گرفتار نشوند باید از اعتبار بیمه نامه های شخص ثالث خودروی خود اطمینان حاصل کنند.
حجت الاسلام حمزه علی محرمی گفت: از جمله مواردی که افراد را از افتادن در گرداب بدهی در امان نگه می دارد تا طعم تلخ میله زندان را نچشند دین مداری، وفای به عهد، ندادن وعده خلاف، فعالیت اقتصادی در حد وسع مالی، ندادن چک بدون پشتوانه و تن ندادن به مهریه های نجومی و دقت در انتخاب همسر است.
وی افزود: جوانان و خانواده های زوجین صداقت را مبنای ازدواج قرار دهند تا استحکام خانواده را موجب شود مهریه نجومی می تواند عاملی برای گسست زندگی باشد.
امام جمعه اهل سنت شهرستان مهاباد نیز با دعوت از مردم برای شرکت در جشن گلریزان گفت: مراسم جشن گلریزان مصداق آیه 32 سوره مائده است که می فرماید' هرکس انسانی را رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را رهایی بخشیده است' بر این اساس باید مردم در این امر خیر سهیم باشند.
ماموستا ملاقادر سهرابی اظهار کرد: اینگونه اقدامات که با هدف کمک به آزادی زندانیان که فقط به علت بدهی مالی در زندان بسر می برند، صورت می گیرد ارزشمند است به خصوص اینکه در ماه مبارک رمضان ماه نزول رحمت الهی مراسم جشن گلریزان برگزار می شود.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد نیز گفت: از کمالات اختصاصی انسان، احسان است، این موهبت عظمیی که آیت کبریای الهی است، مختص خداوند سبحان و بشر است و بهای هر انسان به اندازه احسان اوست.
ایرج شجاعی اظهار کرد: گلریزان برای گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری و مساعدت به محکومان دیه و اقتصادی غیرعمد تاثیر گذار بوده در رفع انتظار از چشمان منتظر خانواده های این زندانیان عامل ثواب است، سالانه جشن گلریزان خوشحالی را به خانه های این نوع مجرمان می برد.
وی همچنین خواستار توسعه و گسترش فرهنگ نیکوکاری و کمک به نیازمندان مثل گلریزان توسط خیران و نیکوکاران با برگزاری برنامه هایی از این دست شد.
رئیس زندان شهرستان مهاباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در زندان مهاباد 28 نفر زندانی با جرایم مالی و غیر عمد گرفتار هستند.
سیروس پناهی گفت: برای آزادی این زندانیان مالی غیرعمد حدود 12میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه نیاز است تا با پرداخت در حق شکات در ماه مبارک رمضان به آغوش گرم خانواده بازگردند.
وی افزود: درک ضرورت کمک به این دسته از مددجویان که بیشتر به علت شرایط نامناسب فضای کسب و کار در زندان ها بسر می برند موجب نجات خانواده ها و زندانیان از آسیب های مختلف اجتماعی می شود بر این اساس دهمین دوره جشن گلریزان شهرستان مهاباد را برگزار می کنیم.
جشن گلریزان هرسال در ماه مبارک رمضان و با هدف آزاد سازی محکومان مالی و جرایم غیر عمد زندان های سراسر کشور تقریبا در تمام شهرهای ایران برگزار می شود.
دهمین جشن گلریزان شهرستان مهاباد نیز فردا/سه شنبه/ ساعت 19.30 در سالن 'روبار' برگزار می شود.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب اذربایجان غربی واقع است.
3093 ** گزارش از: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.