عبدالحمید سرتیبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این صورت این صنعت می تواند 30 درصد بار اقتصاد در استان را به دوش بکشد.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی با توجه به داشتن غنی ترین پوسته شکل گیری مواد معدنی که از کم نظیرترین پوسته های جهان محسوب می شود، از منابع معدنی سرشاری برخوردار است.
وی اضافه کرد: این استان با دارا بودن رتبه نخست طلا با 40 میلیون تن ذخیره معدنی که نیم درصد کل ذخایر طلای جهان را شامل می شود، رتبه نخست معادن منیزیم با 30 میلیون تن ذخیره، رتبه نخست تیتان با 210 میلیون تن و رتبه نخست سنگ های تزئینی با یک میلیون و 800 هزار تن از جمله ذخایر ارزشمند معدنی در کشور است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اکتشافات سطحی یکی از مشکلات معدنی این استان است، گفت: بر اساس استاندارد جهانی باید عملیات اکتشاف تا عمق 500 متری صورت گیرد در حالی که میانگین آن در آذربایجان غربی تنها 20 سانتیمتر است.
به گزارش ایرنا در آذربایجان‌غربی 805 واحد صنایع معدنی با اشتغال‌زایی 21 هزار و 737 نفر وجود دارد و عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در این استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس است.
برخی از صنایع معدنی کوچک اما مهم نیز شامل صنایع فرآوری گچ، سیلیس، میکا و باریت در این استان مرزی و کوهستانی فعال است.
6009/2093 ** خبرنگار: یوسف رحیمی ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.