به گزارش ایرنا نادر صفرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر پنج پایانه مرزی بازرگان، پلدشت، رازی، سرو و تمرچین در مرزهای استان با نخجوان، ترکیه و عراق شرایط بسیار خوبی را برای توسعه صادرات محصولات تولیدی استان و ترانزیت کالاها ایجاد کرده است که باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره برداری شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این پنج پایانه، مرز ' کیله ' سردشت نیز یکی از معابر مهم مرزی آذربایجان غربی است که باید از قابلیت آن برای افزایش صادرات به اقلیم کردستان عراق استفاده کرد.
وی در خصوص دیگر ظرفیت های صادراتی آذربایجان غربی اظهار کرد: تنها خط راه آهن ایران به اروپا از آذربایجان غربی می گذرد و تنها مرز زمینی کشور با ترکیه و اروپا در این استان قرار دارد.
وی ادامه داد: دارا بودن سه فرودگاه آماده پرواز و نیروی انسانی بسیار زیاد با توجه به جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری این استان از جمله دیگر ظرفیت های آذربایجان غربی برای توسعه صادرات است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: با اهتمام ویژه دستگاه های مرتبط و همراهی بخش خصوصی می توان ضمن راه اندازی شرکت های خدماتی و تولیدی، مشکل اشتغال استان را نیز مرتفع کرد.
صفرزاده نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال با دور اندیشی مقام معظم رهبری را بهترین زمینه برای استفاده از ظرفیت های صادراتی استان دانست و بیان کرد: در این سال باید با غلبه بر مشکلات باید به منویات رهبری در خصوص توسعه بخش تولید و کاهش بیکاری در جامعه جامه عمل پوشانده شود.
وی با اشاره به اینکه سال 95 نقطه عطفی در حوزه صادرات کشور رقم خورد، افزود: در سال 95 صادرات کشور از واردات برای اولین بار در تاریخ ایران پیشی گرفت که باید از این تجربه برای رشد صادرات، کاهش واردات و مثبت شدن تراز تجاری استان نیز بهره برداری کرد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته یک میلیون و 555 هزار تن کالا به ارزش 471 میلیون و 142 هزار دلار از استان به کشورهای دیگر صادر شد.
این میزان صادرات از لحاظ وزنی 10 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشت.
سیمان پورتلند، سیب تازه، مصنوعات پلاستیکی، محصولات نباتی، آب سیب، مغز پسته و آب‌ میوه‌ها و سبزیجات از جمله کالاهای صادراتی بود.
عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان جزو کشورهای هدف صادراتی این استان به شمار می رود.
همچنین پارسال 633 هزار و 664 تن کالا به ارزش 938 میلیون و 864 هزار دلار به این استان وارد شد.
پرتقال تازه یا خشک شده، موتور گیربکس آسانسور، تخته فیبری، کولر گازی و عدس غلاف کنده خشک نیز از سایر محصولات وارداتی به آذربایجان غربی بود.
ترکیه، اکوادور، آلمان، چین و ایتالیا کشورهای عمده مبدا وارداتی آذربایجان غربی است.
2093/3072
** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.