سامرند مرزنگ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: غربالگری افراد از لحاظ بیماری همیشه مهم بوده به همین علت غربالگری نوزادان به عنوان ابتدایی ترین و حساس ترین قشر جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی افزود: بر این اساس ازجمله الزامات صدور شناسنامه برای نوزادان انجام آزمایش های غربالگری شنوایی سنجی و غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید از پاشنه پای نوزادان می باشد.
مرزنگ اظهار کرد: همزمان با آزمایش کم کاری تیروئید از پاشنه پای نوزادان غربالگری بیماری فنیل کتونوری(PKU) نیز انجام می شود که در طول سال های گذشته با مراقبت های انجام گرفته آمار این بیماری ها در نوزادان کاهش چشمگیری یافته است به طوریکه در سال گذشته از غربالگری انجام گرفته 3 مورد بیماری کم کاری تیروئید و یک مورد بیماری فنیل کتونوری شناسایی شد.
وی اظهار کرد: هر سه بیمار شناسایی شده کم کاری مادرزادی تیروئید در شهرستان مهاباد زیر درمان و مراقبت بوده و بیمار فنیل کتونوری به درمانگاه PKU بیمارستان مطهری ارومیه برای انجام درمان ارجاع داده شده است.
مرزنگ همچنین گفت: والدین باید نوزادان 3 تا 5 روز اول تولد خود را به یکی از مراکز خدمات جامع سلامت شهری و یا خانه بهداشت روستایی محل زندگیشان برده و توسط مراقبان سلامت شهری و بهورزان خانه های بهداشت روستایی غربالگری نوزادان از لحاظ بیماری های کم کاری مادرزادی تیروئید و فنیل کتونوری بصورت تهیه نمونه خون از پاشنه پا انجام می گیرد و درصورت شناسایی، نوزادان مشکوک تحت مراقبت و درمان در حوزه بهداشت قرار می گیرند.
وی یادآور شد: عقب ماندگی ذهنی و افت تحصیلی در نوجوانان و کودکان و اختلالات قدی و جسمانی از عوارض بیماری‌های تیروئید می باشد که با افزایش سن، شانس بروز بیماری های تیروئید بیشتر می ‌شود.
از سال 1385 غربالگری نوزادان از لحاظ کم کاری مادرزادی تیروئید و همگام با این طرح از سال 1391نیز غربالگری نوزادان از لحاظ بیماری فنیل کتونوری آغاز شده است.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.