سردار سرتیپ پاسدار محمدتقی اوصانلو روز چهارشنبه در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: رزمندگان منطقه شمال غرب در این پیروزی افتخار آمیز نقش بسزایی داشتند و علاوه بر مقابله با دشمنان داخلی در آن دوران، به جبهه جنوب نیز اعزام شده و به رزمندگان اسلام کمک می کردند.
وی با اشاره به اینکه پس از 22 روز جنگ نیروهای شرکت‌کننده در عملیات بیت‌المقدس در روز سوم خرداد، وارد شهر خرمشهر شدند، اضافه کرد: نیروهای رژیم بعث با همه وجود و تمام توان خود برای جلوگیری از ورود نیروهای ایران اسلامی به خرمشهر مقاومت ‌کردند اما رزمندگان اسلام اجازه پیشروی را به نیروهای عراقی ندادند.
وی اظهار کرد: در عملیات بیت المقدس تنها در ورودی خرمشهر، 800 نیروی عراقی کشته شدند و درگیری‌های بسیار سنگینی در داخل خرمشهر با نیروهای عراقی انجام شد.
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) ادامه داد: ساعت 13 ظهر خرمشهر به طور کامل پاکسازی و آزاد شد و چهار هزار نیروی عراقی که داخل سالن بودند، به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند.
وی بیان کرد: از نظر جغرافیایی نیز در این عملیات غرور آفرین بیش از پنج هزار و 500 کیلومتر از خاک ایران اسلامی توسط رزمندگان اسلام آزاد شد.
سردار اوصانلو گفت: یک چهارم مناطقی که در طول سال‌های متمادی دشمن توانسته بود از ایران اسلامی جدا کند، در این عملیات آزاد شد.
وی اضافه کرد: پس از این عملیات غرور آفرین دشمن به دنبال آتش بس بود اما به این دلیل که حدود 10 هزار کیلومتر از خاک ایران زمین در اختیار دشمن بود، امام خمینی (ره) اجازه چنین کاری را ندادند.
وی اظهار کرد: غنیمت سلاح های بسیار زیادی از دشمن به دست نیروها و رزمندگان افتاد و زرهی سپاه در این عملیات شکل گرفت و از تجهیزات به دست آمده در عملیات های مختلف استفاده شد.
به گزارش ایرنا، آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال 61 هجری شمسی پس از 578 روز اشغال به عنوان مهم ترین هدف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت.
این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات بیت المقدس که از یکم تا چهارم خرداد 61 انجام شد، محقق گشت در ساعت 22:30 شامگاه شنبه، یکم خردادماه 1361 هجری شمسی مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز یا محمد بن عبدالله ، از بی سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل کننده، با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.
در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به 19 ماه اشغال بخشی از حساس ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.
در جریان آزادسازی خرمشهر نزدیک به 16 هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین 19 هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.
پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام خود پس از آزادسازی شهر، در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند و خبر این پیروزی به سرعت پخش شد و مردم در سرتاسر ایران به خیابان آمدند و به شادی و پخش شیرینی پرداختند.
آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می شود، در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده است.
6009/2093 ** خبرنگار: یوسف رحیمی ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.