اسمعیل کریم زاده روز سه شنبه در گردهمایی مسئولان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی افزود: بر اساس آزمایشات انجام شده هیچ گونه باقیمانده سموم بر روی محصولات کشاورزی استان وجود ندارد و مصرف کود در استان 6 برابر کمتر از کشورهای اروپایی بوده و امنیت غذایی در استان و کشور بالاست.
وی ادامه داد: در سال 96 متوسط رشد سالانه اشتغال در بخش کشاورزی استان 3.9 درصد در نظر گرفته شده که با در نظر گرفتن سهم 8.32 درصدی اشتغال در بخش کشاورزی استان در مقایسه با میانگین متوسط کشوری رقم قابل توجهی است.
وی افزود: در سال گذشته 882 طرح راکد و نیمه فعال در بخش کشاورزی استان شناسایی و اعطای تسهیلات به 772 واحد از آنها در کار گروه رفع موانع تولید استان مصوب شد که در این زمینه از نظر تعداد پروژه جزء نخستین استان های کشور هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: فراگیر کردن ترویج و آموزش کشاورزی به منظور توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی، توانمندسازی کشاورزان در راستای توسعه پایدار کشاورزی و روستایی، ارتقای ضریب دسترسی کشاورزان و بهره برداران به خدمات ترویجی، آموزشی و دانش و اطلاعات کشاورزی با بهره گیری از ظرفیت های بخش دولتی و غیر دولتی از برنامه های اولویت دار جهادکشاورزی در سال جاری است.
کریم زاده بیان کرد: افزایش راندمان آبیاری با اجرای روش های نوین، جذب سرمایه گذاری برای توسعه بخش کشاورزی و تقویت شرکت های خدمات مشاوره ای به همراه توسعه مکانیزاسیون و افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی از دیگر وظایف و برنامه های این سازمان در سال جاری است.
وی اضافه کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید رونق اقتصادی و تولید، توسعه صادرات غیرنفتی، رفع مشکل بیکاری جوانان و افزایش درآمد کشاورزان در اولویت کارهای اجرایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی باشد.
وی اظهار امیدواری کرد که بر اساس اصول کشاورزی پایدار و اولویت دادن به منویات مقام معظم رهبری با محوریت تولید ملی، شاهد افزایش بیش از پیش راندمان تولید، صادرات و خود کفایی در تولیدات بخش کشاورزی استان باشیم.
به گزارش ایرنا در ادامه این گردهمایی اطلاعاتی در زمینه بورس و ثبت اطلاعات بهره برداران و شفافیت معاملات در این روش توضیحانی به مدیران جهاد کشاورزان استان داده شد.
کیفیت خاک از منظر کشاورزی بسیار حائز اهمیت بوده و خاکی برای رشد گیاه مناسب است که بتواند انواع موادغذایی و آب و هوای مورد نیاز ریشه گیاه را تامین کند و به نوعی گیاه را سر پا نگه دارد.
در دهه های گذشته سرانه اراضی کشاورزی برای هر نفر بیش از نیم هکتار بوده که با افزایش جمعیت و پیش بینی رشد جمعیت تا 100 میلیون نفر در کشور در سال 1400 شمسی، متوسط سرانه اراضی کشاورزی برای هر نفر به کمتر از 0.16 هکتار می رسد.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.