به گزارش ایرنا، از یک سو وقایع انتخاباتی در حافظه افکار عمومی و مهمتر از همه در تاریخ انتخابات کشور ثبت و به قضاوت آیندگان منجر می شود و از سوی دیگر اسلامیت و جمهوریت نظام انتظارات داخلی و خارجی را در قبال رفتارهای انتخاباتی نامزدها افزایش داده است.
هموطنان نیز پایبندی رئیس جمهوری آینده به اخلاقیات، صداقت و راستگویی را دنبال می کنند و بر این اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مهاباد بنا به احساس این ضرورت در میزگرد خود موضوع اخلاق انتخاباتی را از زوایای مختلف مورد بحث و کنکاش بیشتر قرار می دهد.

** فرماندار تکاب: حرکت در مسیر منافع نظام، اخلاقمداری را به دنبال می آورد
فرماندار شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی گفت: توجه به منافع ملی با اخلاق مداری در انتخابات رابطه مستقیم دارد و علاوه بر داوطلبان، طرفداران آنان، کنشگران اجتماعی، احزاب و گروه ها نیز باید در چارچوب منافع ملی عمل کنند.
به گفته وی انتخابات تاثیر بسیار زیادی در سرنوشت کشور دارد و اخلاق مداری می تواند تمام مسائل اجرایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود: رقابت و شعارهای انتخاباتی داوطلبان نیز باید بر اساس برنامه های عملیاتی تدوین شود و شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه که منافع ملی را به خطر می اندازد، به عنوان یک مصداق بداخلاقی کنار گذاشته شود.
وی افزود: رسانه ها در اشاعه اخلاق انتخاباتی نقش مهمی دارند و می توانند به صورت شفاف و صریح نسبت به تنویر افکار عمومی و پرهیز از بداخلاقی های انتخاباتی به تولید محتوا بپردازند.
فرماندار تکاب گفت: برای حفظ حریم ها در کشور اسلامی ایران به علت اسلامی بودن آن انتظار و توقع بالایی وجود دارد و بر این اساس بار اخلاقی انتخابات و رعایت حریم ها، رعایت حریم خصوصی و احترام افراد باید بهتر از سایر کشورها رعایت شود.
ثقفی با تاکید بر اینکه فضای انتخابات و تبلیغات باید به صورت مساوی بین نامزدها تقسیم بندی شود، اضافه کرد: برخی افراد از جایگاه خود برای تخریب افراد استفاده می کنند و این موضوع در مورد رسانه هایی که از بیت المال ارتزاق دارند، بسیار ناپسند است.
فرماندار تکاب تاکید کرد: تبعیت از رهبری، قانون اساسی و احترام به خون شهدا ارزش هایی است که باید تمام جناح ها و شخصیت ها از آنها حفظ و حراست کنند.
وی با اشاره به اینکه رعایت اخلاق به رقابت سالم منجر می شود، ادامه داد: میدان انتخابات مانند زمین مسابقه ورزشی است و تماشاگران همان کنشگران هستند؛ همانطور که رعایت اخلاق به افزایش استقبال تماشاگران و تعالی ورزشی در یک مسابقه منجر می شود، در موضوع انتخابات نیز می توان با رعایت اخلاقیات، مشارکت مردم را افزایش داد.
وی افزود: در این عرصه مهم تر از همه این است که تیم مقابل را تحقیر و تضعیف نشود و داوطلبان از امکانات مالی یا جایگاه خاص خود برای تخریب رقیب استفاده نکنند.
وی تاکید کرد: مردم به عنوان تماشاگر همه مسائل را رصد و ارزیابی می کنند و بازی تیم، قضاوت داور و تسلط ناظر در دید مردم تاثیر می گذارد.
وی افزود: مردم مسئولان را امانت دار خود می دانند و این امانتداری در دراز مدت با اعتمادی که ایجاد می کند موجب پیشرفت بیشتر در ابعاد بین المللی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور می شود.
فرماندار تکاب در خصوص مصداق های بداخلاقی های انتخاباتی گفت: انتخابات عرصه اجرایی کلان کشور است و بر این اساس باید از غلو در مورد افراد خودداری و تحلیل های درستی به مردم ارایه شود.
ثقفی افزود: مردم باید بدانند دولت تدبیر و امید در چه شرایطی سر کار آمد، طرح های عمرانی نیمه تمام در چه شرایطی بود، وضعیت اقتصادی کشور در چه شرایطی قرار داشت، جایگاه بین المللی ایران و قیمت نفت چگونه بود و ... تا بر این اساس درست تحلیل کرده و بتوانند کارشناسانه عمل کنند.

** فرماندار اشنویه: تخریب و اتهام زنی شیوه نامزدهای بدون برنامه و ضعیف است
فرماندار شهرستان اشنویه نیز در میزگرد انتخاباتی ایرنا با بیان اینکه تخریب و اتهام روش نامزدهایی است که برنامه و تسلط کافی به امور ندارند، گفت: انتخابات تنها راه انتقال قدرت در کشورهای دارای نظام مردم سالاری است و بداخلاقی انتخاباتی انحراف افکار عمومی را به دنبال دارد.
اسعد خضری اظهار کرد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه ابزاری برای انتقال قدرت از یک جناح سیاسی به جناح سیاسی دیگر است، عاملی برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی در برابر دشمنان و به ویژه استکبار جهانی و رقبای منطقه ای به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه انتخابات باید عامل وحدت و یکپارچگی مردم ایران در دفاع از آب و خاک باشد، ادامه داد: حضور پرشور مردم در انتخابات، سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد و بداخلاقی می تواند این سرمایه اجتماعی را به مخاطره بیاندازد.
خضری در خصوص معیارهای اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: انتخابات زمانی می تواند عامل مردم سالاری دینی باشد که در کمال صداقت و امانتداری، پاکی و در فضایی مناسب و همسان برای کلیه شرکت کنندگان و برابر با موازین قانونی برگزار شود و از دخل و تصرف افراد و گروه ها در امان بماند.
وی افزود: رعایت اخلاق در رقابت های انتخاباتی بسیار ضروری و از حقوق مردم است و رعایت نکردن آن در حقیقت عامل آلوده شدن فضای جامعه و عاملی برای به بیراهه بردن مردم به شمار می رود.
خضری گفت: هرگاه اخلاق و اصول در طول انتخابات از سوی نامزدها رعایت نشود و با ترویج بی اخلاقی فضای تخریب بر انتخابات سایه بیاندازد، مردم به جای اینکه در انتخابات خود به برنامه های اعلام شده توجه کنند تحت تاثیر تخریب ها و فضاسازی های کسانی قرار می گیرند که برای جبران بی برنامگی خود فضا را آلوده و مسموم کرده اند.
وی دروغ گویی، جعل آمار و ارقام، موجه جلوه دادن، تخریب نامزد رقیب با توسل به دروغ و تزویر را از جمله بداخلاقی های انتخاباتی دانست که در برخی موارد علیه دولت دیده می شود.
فرماندار اشنویه اظهار کرد: رفتارهای پوپولیستی و عوام فریبانه و ادعاهایی که داوطلبان هرگز قادر به تامین آنها نخواهند شد، نداشتن صداقت در گفتار و رفتار، استفاده از مقدسات و چهره های مورد وثوق مردم در حالیکه اعتقادی به آنها ندارند نیز از دیگر مصداق های بداخلاقی های انتخاباتی است که باید مردم نسبت به این موارد هوشیار و حساس باشند.
خضری بیان کرد: مردم هر چه اطلاعات و آگاهی بیشتری از تاثیر انتخابات بر شئون زندگیشان داشته باشند و به اهمیت انتخابات در قدرت و صلابت کشور بیشتر پی ببرند، سطح مشارکت در انتخابات بالاتر می رود.
وی با بیان اینکه مردم دارای حافظه تاریخی هستند، گفت: رعایت اصول اخلاقی در افزایش مشارکت مردم بسیار موثر است و مردم زمانی که با فضاهای انتخاباتی مناسبی روبرو می شوند با توجه به سلایق و خواست های خود در انتخابات شرکت و آن تفکری که فکر کنند در تامین خواسته ها موثر است را انتخاب خواهند کرد.

** استاد دانشگاه: تقابل در اسلام جایگاهی ندارد
استاد حقوق و اخلاق دانشگاه های مهاباد نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه دین اسلام، دین تقابل نیست، گفت: اخلاق انتخاباتی فراتر از اخلاق فردی بوده و در واقع نوعی اخلاق اجتماعی است که تاثیر آن به جامعه برمی گردد و می تواند اجتماع را به سعادت برساند یا به آن آسیب وارد کند.
حجت الاسلام یاسر آقا محمدی افزود: پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: 'هر آنچه که در 23 سال بعثت و پیش از آن انجام دادم بر اساس مکارم اخلاقی بوده است.'
وی اظهار کرد: نامزدهای انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران نیز با پیروی از نبی مکرم اسلام باید اخلاق را در عمل نشان دهند و بر این اساس باید آداب انتخاباتی را رعایت کنند.
حجت الاسلام آقا محمدی تاکید کرد: اسلامیت نظام انتظار رعایت اخلاق در انتخابات ایران را افزایش می دهد و داوطلبان را به شتا بخشیدن و سبقت گرفتن در امور خیر دعوت می کند.
وی اظهار کرد: اسلام به موضوع انتخابات فرا حزبی نگاه می کند و انتظار دارد تا برای خیر مردم و کشور گام برداشته شود و اخلاق به بهترین وجه ممکن رعایت شود.
وی افزود: بر این اساس هر حزبی در هر جناحی تخلفی انجام داد، نباید اعضای دیگر پشت فرد متخلف بایستند و عمل او را توجیه کنند بلکه باید فرد متخلف را از خود برانند.
استاد دانشگاه های مهاباد راستگویی را معیار اخلاق مداری و دروغگویی را بداخلاقی انتخاباتی خواند و اظهار کرد: برخی مواقع قواعد سیاسی به هم زده می شود و حتی در مواقعی ممکن است درست هم باشد اما چون مفسده ای در آن است، نباید از زبان نامزدها بیان شود.
وی افزود: دروغ نباید گفته شود اما به این معنا نیست که حتما تمام مسائل را هم گرچه راست هم باشد مطرح کنیم؛ به خصوص مسائلی که لازم به طرح آن نیست.
حجت الاسلام آقا محمدی گفت: پرهیز و اجتناب از اتهام زنی مهمترین اصل در انتخابات استو بد اخلاقی انتخاباتی از جایی آغاز می شود که تمام بدی های رقیب را برجسته کنیم.
وی به ذکر مثالی در این خصوص پرداخت و گفت: برجسته کردن مشکل بیکاری در جامعه درست نیست، باید اعتبار برای ایجاد اشتغال وجود داشته باشد آیا این منتقدان از وجود یا نبود اعتبارات برای ایجاد شغل آگاه هستند که این مشکل را به هر ترتیب پررنگ می کنند.؟
وی افزود: شک زیاد یا ظن نیز گناه کبیره است و تا زمانی که در مورد موضوعی اطمینان حاصل نشده است، نباید راجع به آن سخنی گفته شود چون بنا به فرموده قرآن این ظن مفسده به دنبال دارد.
وی بیان کرد: حیثیت و آبروی سیاسی و اجتماعی افرادی که با خون و دل کسب شده است نباید در میدان رقابت به بازی گرفته شود.
حجت الاسلام آقامحمدی افزود: عدالت محوری در اخلاق اولویت نخست است و اگر رعایت شود، رقیبی به اتهام زنی روی نمی آورد و اگر داوطلبی در تبلیغات به داشته ها و توانمندی های خود تکیه کند، راه صداقت را پیموده است.
وی گفت: نامزدها اگر کار بلد باشند با تکیه به داشته ها و برنامه های خود اتهامی را متوجه دیگر رقبا نمی کنند.
وی همچنین در خصوص رعایت اخلاق انتخاباتی توسط مردم اظهار کرد: مردم نیز نباید بر اساس قومیت، نسبت خانوادگی و منافع شخصی در انتخابات شرکت کنند زیرا انقلاب اسلامی ایران ثمره خون شهداست.
وی با بیان اینکه نباید به شعارهای غیر قابل اجرا اعتنایی شود، اضافه کرد: اگر قول ها، وعده ها و افکار نامزدها مبنای قرآنی داشته باشد، وعده ها قابل تحقق خواهد بود و کشور آباد می شود و امکان تعامل با سایر کشورهای جهان نیز بر این مبنا افزایش می یابد.
وی همچنین تاکید کرد: پس از انتخابات و مشخص شدن نتایج نیز طرفداران و هواداران نامزدها باید به رای مردم احترام بگذارند و همبستگی خود را حفظ کنند و رقابت ها تبدیل به رفاقت ها شود.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه 96 و همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، ستاد انتخابات کشور پس از اعلام اسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان با صدور اطلاعیه ای اسامی 6 نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است.
سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال، اسحاق جهانگیری کوه شاهی فرزند حسن، حسن روحانی فرزند اسدالله، سید ابراهیم رئیسی الساداتی فرزند سعید، محمدباقر قالیباف فرزند حسین و سید مصطفی هاشمی طبا فرزند سید ابوالقاسم، افرادی هستند که صلاحیت آنان مورد تأئید شورای نگهبان قرار گرفت.
3093/ 3072 **میزگرد از: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.