روستای سیلاب در بخش مرکزی سلماس در مسیر رود دیرعلی چای قرار گرفته و در صورت ادامه بی توجهی مسئولین ممکن است هر لحظه تجربه تلخ و دردناک سیل اشنویه و سیلوانا آن هم در این فصل و ماه پربارش از سال 96 برای اهالی این روستا پیش آید.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، در راستای پیگیری مطالبات و سوژه های مردمی ارسالی مخاطبان به خبرگزاری ایسنای آذربایجان غربی خبرنگار ایسنا در صدد پیگیری مشکل خطر سیل و طغیان رودخانه در روستای سیلاب شهرستان سلماس بر آمد که توسط مخاطبان کانال تگرامی این خبرگزاری ارسال شده بود.

در قسمتی از متن پیام این مخاطب چنین آمده است: |« لطفا صدای مردم مظلوم روستای سیلاب از توابع شهرستان سلماس را به سمع و نظر مسئولین  و استاندار محترم برسانید تا دوباره  فاجعه غم انگیز چند روز پیش طغیان سیلاب در استان تکرار نشود؛ زیراکه در روستای سیلاب سلماس مدت چند سال پیش از قسمت بالایی اقدام به کانال کشی مسیر سیلاب نموده اند و در قسمت پایین بصورت ناتمام گذاشته شده است ولی به مکاتبات اداری که انجام داده ایم  جواب نداده و مسئولین زیرمسئولیت نمی روند شانه خالی می کنند حال حادثه اشنویه و سیلوانا و ....... آیینه ای برای تکرار حادثه مخرب و دلخراش در روستای سیلاب  و مرگ ومیر افراد زیاد می باشد.»

روستای سیلاب در مجاورت روستای اروبان و رودخانه دیرعلی چای در بخش مرکزی شهرستان سلماس قرار دارد و سابقه وقوع سیل و طغیان این رودخانه درسالهای گذشته مشاهده شده است.

برای پیشگیری از تلفات و خطرات سیل در این روستا طرح دیواره ساحلی برای مهار سیل حجم آب دیرعلی چای به اجرا درآمد ولی متاسفانه نیمه کاره به حال خود رها شده و هیچ اقدامی در راستای تکمیل این طرح مهم در سالهای اخیر انجام نشده است.

بخشدار مرکزی شهرستان سلماس در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در این خصوص اظهار کرد: متولی بحث ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی در روستاها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می باشد و فاز اول طرح دیواره ساحلی روستای سیلاب برای مهار خطر سیل و طغیان رودخانه دیرعلی توسط این بنیاد اجرا شده ولی به دلیل کمبود بودجه این پروژه متوقف شده وهم اکنون بلاتکلیف است.

عباس محمدزاده گلعذانی تصریح کرد: برای تکمیل این طرح نیازمند جذب مشارکتهای مردمی هستیم تا بتوانیم این دیواره ساحلی را به پایان برسانیم.

جعفری رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سلماس نیز در گفت و گو با ایسنا در این خصوص بیان کرد: این پروژه در سال 90 شروع به کار کرده و در همان سال نیز مقدار در نظرگرفته شده در قرارداد پیمانکار به اجرا درآمده و تمام شد.

وی یادآور شد: لازم به ذکر است قسمتی از این دیواره ساحلی قبل از ورود بنیاد مسکن به این مسئله توسط بسیج سازندگی کار شده بود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سلماس خاطرنشان کرد: در سال 94 طی بازدید مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از روستاهای سیل خیز در این مسیر مقرر شد مبلغ 2میلیارد ریال برای هر یک از روستاهای شکریازی و سیلاب برای تکمیل این پروژه اختصاص یابد ولی تا کنون هیچ مساعدتی در این زمینه دریافت نشده است.

جعفری با اشاره به 5میلیارد ریال اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه، افزود: هم اکنون دو نقطه از این دیواره در مسیل دیرعلی چای در محدوده روستای سیلاب نیاز به ایمن سازی دارد و باید 400 الی 500 متر طول کانال در این دو نقطه ادامه یابد تا نقاط خطر سیل برطرف شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 96 برای ساماندهی نقاط پرخطر داخل بافت مسکونی روستاهای مواجه با خطر سیل 50میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرده ایم ولی نکته این است که اولویت اجرای پروژه ها بر حسب بودجه دهی از استان بوده و تخصیص اعتبار برای هر روستا در اختیار دستگاه اجرایی یعنی بنیاد مسکن نیست تا اقدام به تکمیل پروژه ها نماید.

نکته قابل توجه در بحث تخصیص بودجه این مطلب است که به جای اعتبار دهی کامل به یک پروژه برای تکمیل و نهایی شدن آن، اعتبارات عمرانی بین روستاها تقسیم می شود تا همه روستاها شاهد عملیات عمرانی باشند و این نکته خود سبب نیمه کاره ماندن پروژه های ایمن سازی در بافت مسکونی روستاها شده است و دستگاه های اجرایی نیز بر حسب اعتبار داده شده فعالیت عمرانی انجام می دهند و مکلف به اجرای پروژه در حدی اعتبار تخصیص داده شده به آن روستا هستند.

  وجود ایراد و ابهام در سیستم سیاست گذاری و بودجه دهی به پروژه های عمرانی در روستاهاست که سبب نیمه کاره ماندن پروژه های ایمن سازی در سطح روستاهای در معرض خطر شهرستان شده است و لازم است تا بازنگری ویژه ای در این خصوص صورت پذیرد تا جان و مال مردم عزتمند روستاها بیش از این در معرض خطر نباشند!

باتوجه به نزولات اخیر و بارش های شدید در این مناطق همواره خطر وقوع سیل در این روستاها و واردآمدن خسارات مالی و جانی به روستاییان در این مسیل وجود دارد و لازم است تا دستگاههای متولی این امر فکری به حال مردم این روستاها بکنند تا شاهد جاری شدن اشکهای این روستاییان عزیز در غم از دست دادن اموال و فرزندانشان نباشیم.

/گزارش از سجاد ثقفی- خبرنگار ایسنای منطقه آذربایجان غربی /


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.