به گزارش ایرنا هم اکنون یکهزار و 77 شهر و 21 هزار و 600 روستا از نعمت گاز برخوردارند و بر اساس برنامه‌های تعریف شده در قالب بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93 و ماده 12 قانون رفع موانع تولید تا پایان سال 96 همه روستاهای بالای 20 خانوار کشور از نعمت گاز برخوردار می‌شود.
در این مسیر آذربایجان غربی به‌ عنوان یکی از استان‌های سردسیر و مرزی که دارای اقوام و مذاهب مختلف است نیز از قاعده گازرسانی مستثنی نبوده و در این استان که اقوام مختلفی از جمله کرد و ترک و مذاهب شیعه، اهل سنت، آشوری و ارمنی ساکن هستند، شاهد توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در سه سال گذشته هستیم.
براساس آمار از ابتدای فعالیت شرکت گاز این استان تا پایان سال ٩٢ به ٣٥١ روستا گازرسانی شده و این در حالی است که از ابتدای سال ٩٣ تاکنون و در دولت یازدهم شاهد گازرسانی به ١٨٨ روستای سطح استان بوده‌ایم.
افزون بر گازرسانی به این تعداد روستا، هم اکنون گازرسانی به ٤٠٨ روستا با ٥١ هزار و ٥٠٠ خانوار در دست اجراست که با بهره برداری از این طرح‌ها، ضریب نفوذ گاز در این استان از 33 درصد (پایان سال 92) به ٦٢ درصد افزایش می‌یابد.
در این مسیر، گازرسانی به شهر سیلوانا که از جمله شهرهای هم مرز با عراق و ترکیه به شمار می‌رود، همزمان با هفته دولت پارسال در دستور کار شرکت گاز آذربایجان غربی قرار گرفت و فاز نخست آن امسال به بهره برداری رسید.
عادل نجم، سر ناظر خطوط انتقال گاز شمال آذربایجان غربی درباره طرح گازرسانی به سیلوانا می‌گوید: در قالب اجرای 14 کیلومتر خط لوله 10 اینچ، گازرسانی به این منطقه کوهستانی و مرزی در دستور کار قرار گرفت و زمستان امسال گاز به این خط تزریق شد.
به گفته وی در قالب این پروژه که به دلیل وجود شیب‌های 30 درصد، سخت گذر بودن، وجود مسیر سنگی با دشواری‌های زیادی همراه بود، حدود 875 هزار مترمکعب عملیاتی خاکی انجام شده است.
علاوه بر خط لوله انتقال گاز، یک ایستگاه (CGS تقلیل فشار گاز) با ظرفیت 30 هزار مترمکعب نیز در قالب این طرح ساخته و به منطقه هشت عملیات انتقال گاز تحویل شده است.
منطقه سیلوانا که در 30 کیلومتری شهرستان ارومیه در آذربایجان غربی قرار دارد به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری ایران شناخته می‌شود و از جمله 19 نقطه جهان به شمار می‌رود که اکسیژن خالص دارد و از قابلیت‌های زیادی برای توسعه گردشگری بهره‌مند است.
در همین حال، آرش علیزاده، معاون بخشدار سیلوانا می‌گوید: بر اساس آمار سال 1390، بیش از 53 هزار نفر ساکن این منطقه (سه دهستان مرگور، ترگور و دشت) هستند.
به گفته وی تا پیش از این انرژی مورد نیاز مردم از طریق نفت و گازوئیل تامین می‌شد و این در حالی است که با گازرسانی به این منطقه کمتر توسعه یافته، شاهد شکوفایی صنایع به ویژه گردشگری خواهیم بود.
معاون بخشدار سلیوانا تاکید می‌کند: یکی از بزرگ ترین مشکلات مردم سیلوانا نداشتن انرژی پاک و ارزان بود که خوشبختانه با پیگیری استاندار و تلاش کارکنان شرکت گاز استان، اهالی این منطقه به آرزوی دیرین خود در خصوص برخورداری گاز دست یافته‌اند.
گازرسانی به این منطقه سخت گذر اگرچه با مشکلاتی همراه بود و در برخی موارد برای تامین سوخت دستگاه‌های حفاری از جمله پیکور و ساید بوم از چهار پایان استفاده می‌شد اما با همت شبانه روزی کارکنان صنعت نفت شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.
بر این اساس فاز نخست طرح گازرسانی به منطقه سیلوانا با حضور قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی و حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز افتتاح شد و هم اکنون مراحل نصب انشعابات گاز در جریان است.
علیزاده با اشاره به سردسیر بودن این منطقه و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی با ورود گاز می‌گوید: دمای این منطقه نسبت به دیگر مناطق در بیشتر مواقع 10 درجه کمتر است و این موضوع اهمیت گازرسانی به این منطقه را دوچندان می‌کند.
از سوی دیگر، این منطقه، قطب گردشگری استان به شمار می‌آید و چند نقطه مهم دارد که در چهار فصل سال شاهد حضور بسیاری از گردشگران در این منطقه هستیم.
پیست اسکی «روستای خوشاکو» هر ساله در فصل زمستان شاهد حضور تعداد قابل توجهی از گردشگران است و گازرسانی به این سیلوانا می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری منطقه تاثیرگذار باشد.
8137/3072 ** گزارش از: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.