به گزارش ایرنا نادر فعال روز پنجشنبه در همایش روز جهانی تالاسمی در ارومیه افزود: داروهای ساخت داخل مورد نیاز بیماران تالاسمی استان با کمک انجمن تالاسمی به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: به علت اینکه داروهای ساخت داخل در بانوان همراه با عوارضی است، ماهانه باید هر بیمار در صورت مصرف داروی خارجی سه میلیون و 800 هزار ریال هزینه متحمل شود.
فعال اضافه کرد: میزان کمک های خیران به این انجمن سالانه 200 میلیون ریال است و 50 خیر هم اکنون با این انجمن همکاری دارند.
حجت الاسلام سید محمد فخری، از خیران انجمن بیماران تالاسمی آذربایجان غربی نیز در این همایش اظهار کرد: هم اکنون برخی از بیماران خاص در جامعه به علت هزینه های گزاف درمان قادر به تامین این مقادیر نیستند و خیران باید در این راستا یاریگر مردم باشند.
حجت الاسلام فخری طرح تحول سلامت را گامی مهم در کاهش هزینه های درمان عنوان و اظهار کرد: طرح تحول سلامت و ارائه کمک های دولتی به بخش درمان موجب شده است تا بار سنگینی از دوش مردم برداشته شود.
به گزارش ایرنا تالاسمی از بیماری‌های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و بنابراین پدیده تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌شود و هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست؛ پس در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.
هموگلوبین جزو انتقال دهنده اکسیژن در سلول های قرمز خونی بوده و شامل 2 پروتئین مختلف به نام آلفا و بتا است.
اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلول های خونی به طور کامل شکل نمی‌گیرد و توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارد و نتیجه یک نوع کم خونی است که در طفولیت آغاز می‌شود و تا پایان عمر به طول می‌انجامد.
هر چند تالاسمی یک اختلال منفرد نیست اما یک گروه اختلالات از طرق مشابه بدن انسان را درگیر می‌کند و درک تفاوت بین گونه‌های مختلف تالاسمی مهم است.
در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از بیماری تالاسمی غربالگری این بیماری در سطح جمعیتی و سپس بررسی ملکولی افرادی است که در غربالگری در زمره افراد تحت خطر طبقه‌بندی شده‌اند.
برای این منظور در ایران برنامه کشوری غربالگری تالاسمی توسط وزرات بهداشت در حال انجام است.
7125/3072 ** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.