حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره محمدبن خلیلان در ارومیه افزود: فعالیت در حوزه علمی و پژوهشی ارزشمند و ماندگار است و برگزاری این جشنواره ها در تقویت حوزه نشر کتاب های معتبر دینی موثر است.
وی اظهار کرد: علما در ادوار مختلف تاریخ اسلام نقش بسزایی در نشر و گسترش معارف اسلامی و دینی داشته اند و باید با پژوهش های مختلف در خصوص زندگی آنان، یاد علمای بزرگ گرامی داشته شود.
وی اضافه کرد: در طول تاریخ اسلام روحانیون و علمای بزرگی در مکتب اسلام پرورش یافته اند که آوازه بیشتر این علما جهانی است و بسیاری از نوشته های آنان در مجامع علمی بین المللی تدریس می شود.
یکی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم نیز در این آیین گفت: ثبت آثار مکتوب رمز جاودانگی علما و دانشمندان است و باید در حوزه های علمیه برتقویت و تربیت طلاب در زمینه نگارش آثار علمی برنامه ریزی شود.
حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی افزود: ثبت آثار کاربردی مانند آثار آیت الله قریشی نیاز امروز حوزه علمیه است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: مطالعه آثار مختلف، پرورش ذهنی اثر قبل از نگارش، ایده پردازی و پرهیز از نقل قول ها می تواند در اخلاق پژوهشی طلاب موثر باشد و باید این موضوع مورد توجه اساسی باشد.
معاون پژوهشی حوزه علمیه برادران آذربایجان غربی نیز در این آیین با ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد انگیزه و زمینه رقابت با نشاط علمی بین طلاب استان، رسیدن به شرایط لازم برای کسب مجوز برگزاری جشنواره علامه حلی (ره) در استان، شناخت نقاط قوت و ضعف معاونت‌های پژوهش و شناسایی زمینه‌های همکاری علمی و فرهنگی بین حوزه علمیه برادران و خواهران است.
جعفر علیزاده افزود: این جشنواره در 2 موضوع عمومی و ویژه برگزار می‌شود که موضوع مقالات در بخش عمومی شامل تفسیر علوم قرآنی، حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع و ادبیات و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین است.
وی اضافه کرد: در بخش ویژه نیز مقالاتی در موضوع مهدویت، فرصت‌ها و آسیب‌ها، مذاهب و فرق اسلامی و نیز بایسته‌های حوزه انقلابی برای پایه هفت به بالاتر برای آقایان و سطح سه برای طلاب خواهر موضوع جشنواره است.
معاون پژوهش حوزه علمیه برادران آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه میزان مشارکت طلاب و میزان امتیاز هر مدرسه در ارزیابی موثر است، گفت: مدارس علمیه بر اساس چهار محور از لحاظ کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی رسیدن به شرایط لازم برای کسب مجوز برگزاری جشنواره علامه حلی (ره) در استان را برگزاری چنین جشنواره هایی عنوان کرد و افزود: سال گذشته 100 مقاله به جشنواره علامه حلی ارسال شده و امسال نیز 690 اثر، مقاله و پایان نامه از سوی طلاب آذربایجان غربی ثبت شده است.
دبیر جشنواره محمدبن خلیلان بیان کرد: مجموع آثار رسیده به این جشنواره 592 اثر است که از این تعداد 236 اثر مربوط به برادران و 356 اثر مربوط به خواهران است که در چهار سطح یک، دو، سه و چهار مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.
به گزارش ایرنا، در این جشنواره از 15 نفر از افراد منتخب تجلیل شد.
به استناد کتب روایی مهم شیعه، ابو عبدالله محمد بن خلیلان از محدثین و راویان شیعه در عصر غیبت صغری و اوایل غیبت کبری امام زمان(عج) در قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری است.
خلیلان در نقل روایات اهتمام داشت و احادیث را به‌واسطه پدر و اجدادش نقل می‌کرد، این بیوت محدثین شیعه در دوران ائمه اطهار(ع) و عصر غیبت صغری زندگی می‌‌کرد و با نواب خاص امام زمان(عج) ارتباط داشت و از موالیان و محارم اسرار امامان معصوم(ع) بودند.
محمد بن خلیلان در بغداد که در آن زمان آن را دارالسلام می‌خواندند، ساکن بوده و احادیث ائمه (ع) را در آن سرزمین پخش می‌کرده است و در آن از مبلغان و مروجان فرهنگ مهدویت بود چنانچه درباره تاریخ مسعود حضرت مهدی (ع) و مادر نرجس خاتون (س) احادیثی را روایت کرده که شیخ صدوق آنها را با واسطه در کتاب «کمال‌الدین و تمام‌النعمه» آورده است.
اساتید شیخ صدوق در قدس و تقوا و علم و فضیلت برتر بودند و با دو واسطه یعنی «محمدبن ابراهیم اسحاق طالقانی» و «حسن بن علی بن ذکریا» شیخ صدوق از شاگردان محمد بن خلیلان بوده که احادیث او را در کتاب‌هایش نقل کرده است.
طبق روایات، محمد بن خلیلان را علمای پس از شیخ صدوق و شیخ طوسی و طبری، همانند حر عاملی در کتاب «اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات» و سیدهاشم بحرانی در کتاب «حلیله الابرار فی احوال محمد و آله الاطهار» و نیز در کتاب دیگرش «مدینه معاجز الائمه الاثنی عشر» و علامه مجلسی در «بحارالانوار» و عبدالله بحرانی اصفهانی در کتاب «عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقول» نقل کرده‌اند.
محمد بن خلیلان از تبار قریش و از ذریه عبد مناف جد بزرگوار پیامبر(ص) است و از نسل عموزادگان پیامبر(ص) محسوب می‌شود.
مضجع مطهر محمد بن خلیلان بیش از هزار سال است که در قبرستان تاریخی کنار شهر ارومیه قرار داشته و از قرون گذشته نام این قبرستان به محمد خلیلان مشهور است و در حال حاضر تنها اثر باقی مانده از این قبرستان بنای تاریخی بقعه محمد بن خلیلان است که با قدمت و معماری مربوط به عصر صفوی احداث شده است.
شناسایی این بقعه حاصل سالها مطالعه، تحقیق و مشاهده میدانی محمد رضا آبرون نویسنده و پژوهشگر علوم دینی در آذربایجان غربی است که سالهای بسیاری از عمر خود را صرف تحقیق و شناسایی پیرامون این بقعه کرده است.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.