قادر علیپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری 'لکه سیاه' خسارت های زیادی به درختان سیب این شهرستان وارد کرد، افزود: شرایط آب و هوایی منطقه در سال گذشته باعث شد تا بیماری لکه سیاه در منطقه شیوع بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به نحوه مبارزه با این بیماری افزود: باغداران منطقه باید در جهت مقابله با این بیماری سمپاشی های لازم را در سه نوبت که یک بار در زمان تورم جوانه های گل، یکبار بعد از ریزش گل برگ ها و یکبار هم دو هفته بعد از ریزش گلبرگ ها انجام دهند و این ایستگاه های پیش آگاهی می تواند کمک مطلوبی برای شناساندن زمان سمپاشی به کشاورزان بکند.
علیپور افزود: سازمان حفظ نباتات کشور توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها در جهت مقابله با انواع بیماریها و آفت های درختان، سموم لازم برای تمام ایام سال را فراهم می کند و در اخیتار باغداران قرار می دهد.
وی از باغداران منطقه خواست تا به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و بر اساس دستور العمل های ابلاغی سازمان حفظ نباتات، فعالیت های کشاورزی خود را در جهت مبارزه با بیماری لکه سیاه انجام دهند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی سلماس مدیریت بهینه، استفاده از مهندسان ناظر، ترویج استفاده از کودهای شیمیایی و آلی تائید شده کارشناسان جهاد کشاورزی بر اساس آزمون خاک و مبارزه تلفیقی با آفت ها و بیماری ها از جمله عوامل افزایش میزان تولید سیب در سلماس است.
به گزارش ایرنا سلماس با حدود 6 هزار و 500 هکتار باغ سیب بارور یکی از قطب های مهم تولید این محصول در آذربایجان غربی است.
باغ های سیب این شهرستان به لحاظ عملکرد در واحد سطح در رتبه اول و به لحاظ حجم تولید در رتبه دوم بعد از شهرستان ارومیه قرار دارد که نشان دهنده اهمیت این شهرستان در تولید این محصول کشاورزی و اقتصادی است.
بر اساس برآوردهای کارشناسان جهاد کشاورزی همه ساله 230 تا 250هزار تن انواع محصول سیب قرمز و سفید از باغات این شهرستان برداشت می شود که متاسفانه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری لکه سیاه این رقم برداشت به 56 هزارتن کاهش یافته بود.
7156/ 3072 ** خبرنگار: جمال فرخیان ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.