نشست دانشجویی با موضوع دانشجو وجهان مجازی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی معین فر مدرس جامعه شناسی دانشگاه در این نشست که در سالن کنفرانس دانشگاه پیام نور ارومیه برگزار شد با اشاره به وقوع انقلاب فراصنعتی و پیدایش تمامی امکانات ساخته بشر در گوشی های لمسی و گسترش دنیای الکترونیک و مجازی در ایران گفت: اکنون دنیای مجازی واقعیتی انکار ناپذیر و حقیقتی دریغ ناشدنی از بشریت است.

وی با اشاره به ابداعات کشورهای توسعه یافته و ورود یکباره این کالاها به کشورهای جهان سوم  افزود: نبود زمینه آشنایی در مورد ابداعات الکترونیکی دنیای مجازی در کشورهای جهان سوم و عدم اگاهی از استفاده صحیح از انها باعث بروز آثار منفی به مراتب بیشتراین اختراعات دنیای مجازی در کشورهای جهان سوم  می شود.

معین فر با بیان اینکه دنیای کنونی ما دوران کشاورزی،صنعتی را تجربه کرده است تصریح کرد: دوران کشاورزی هزار سال طول کشید و 200 سال از عمر دنیای صنعتی سپری شده و اکنون در عصری زندگی می کنیم که به ان عصر الکترونیک یا فرا اطلاعاتی گویند .

این مدرس جامعه شناسی دانشگاه ادامه داد: انقلاب صنعتی از انگلستان شروع شد و انقلاب الکترونیک و فرا اطلاعاتی از آمریکا آغاز و در دنیا منتشر شد.

معین فر با اشاره به اینکه 6 دهه از تولد عصر الکترونیک گذشته است خاطر نشان کرد: تنها با گذشت 60 سال از ورود کشورهای جهان سوم به دنیای فرا اطلاعاتی، تبعات و آثار منفی فراوانی را شاهد هستیم.

وی گفت: کشور ما از دنیای کشاورزی به فرااطلاعاتی منتقل شده در حالی که هنوز بسیاری از سبک های زندگی ما در دوران کشاورزی و صنعتی باقی مانده است.

وی بابیان اینکه نمی شود واقعیت دنیای ارتباطات را رد کرد افزود: چگونگی استفاده صحیح از این ابزار و امکانات برای کاهش آثار خطرناک آن در جامعه ما مهم و حیاتی است.

به لزوم اهمیت فرهنگسازی در خصوص استفاده درست از دنیای مجازی در بین جوانان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: دنیای مجازی همانند اقیانوسی است که هم می توان انواع حیوانات خطرناک را یافت و هم می شود گوهری گرانقدر را جست.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دنیای مجازی نیز به مثابه اقیانوس، چنانچه بررسی و مطالعه کافی و آسیب شناسی  لازم در خصوص دنیای مجازی صورت نگیرد،آثار مخرب و منفی آن جامعه را دربر می گیرد.

وی با بیان اینکه باید بدانیم اکنون ما در کجای دنیای مجازی قرار داریم تصریح کرد: متاسفانه امروزه اثرات منفی دنیای مجازی،در سبک زندگی ما، دانشگاهها، مدارس و حتی در وسایل نقلیه عمومی ما نیز رسوخ کرده و کودکان 2 ساله نیز به راحتی با این دنیا ارتباط برقرار می کنند.

معین با اشاره به اینکه دنیای الکترونیک، سریع ترین ابزاری است که دچار انقلاب و تحول می شود گفت: هر 300 روز یکبار دنیای اکترونیک متحول می شود و این در حالیست که علوم تجربی هر 3 سال و علوم انسانی هر 5 سال یکبار بروز و متحول می شوند.

وی با اشاره به کاربردهای گسترده دنیای مجازی گفت: با اینکه دنیای الکترونیک، زندگی بشر را آسان کرده ولی در صورتی که  از آسیب های آن چشم پوشی شود دنیای بسیار خطرناکی بخصوص برای جوانان و نوجوانان جامعه خواهد بود.

وی با تاکید براینکه دنیای مجازی منبع دانش و محل تکامل ایده های جدید است افزود: چنانچه انسان به این دانش و امکانات دسترسی داشته باشد،ایده ساز شده و خلاقیتش شکوفا می شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فضای مجازی سرشار از سرگرمی برای گروههای مختلف سنی است تصریح کرد: امروزه از کودک 2 ساله تا پیرمرد کهنسال را به خود مشغول کرده و متاسفانه تعاملات گذشته افراد بخاطر تنوع جاذبه های خود، ازبین رفته است.

وی با بیان اینکه عناصر اجتماعی دو جنبه مثبت و منفی دارد گفت: دنیای مجازی  دو روی سکه است که هم واقعیات ذهنی و خلاقیت را افزایش می دهند و از طرفی نیز انسان را در برابر انواعی از پیام های آسیب رسان و مخرب قرار می دهد.

معین فر بااشاره به اینکه در دنیا تعدادکاربران دنیای مجازی در حال افزایش است  خاطر نشان کرد: از 8 میلیارد جمعیت جهان بیش از یک میلیارد آن عضو شبکه های اجتماعی هستند که بیش از نیمی از جمعیت  80 میلیونی ایران نیز درگیر این دنیای فرااطلاعاتی هستند.

وی ادامه داد: برخی افراد امروزه بیش از نصف ساعات روزانه خود را با فضای مجازی مشغول هستند که حتی باعث اختلال در خواب و کاهش راندمان کاری افراد شده و اعتیاد آور است.

معین فر بااشاره به نتیجه تحقیق خود در خصوص نقش رسانه های جمعی در رابطه با طلاق در آذربایجان غربی گفت: متاسفانه نتیجه مطالعات نشان می دهد شبکه های اجتماعی اولویت اول طلاق در استان ما است.

این مدرس دانشگاه به آسیب های روانی که شبکه های اجتماعی بر روی افراد می گذارند اشاره کرد و افزود: آسیب های روانی شبکه های اجتماعی 4 دسته اند که بدلیل کاهش تعاملات متقابل و رودر رو احساسات و عواطف افراد بشدت کاهش می یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: متن گرایی یکی دیگر از آسیب های روانی شبکه های اجتماعی بوده که ارتباط متنی (چت و ایمیل )به عنوان شکل جدیدی از هویت مجازی،باعث کاهش چشمگیر استفاده از زبان و گفتار رودر رو در بین افراد جامعه می شود.

وی به انعطاف پذیری هویتی به عنوان سومین آسیب روانی شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت:افراد در دنیا مجازی با بازی نقشی بغیر از خود واقعی، اقدام به گول زدن و اغوای سایرین می کنند.

معین فر دریافتهای جایگزین از اثرات منفی را چهارمین آسیب روانی شبکه های اجتماعی دانست و تصریح کرد: در ارتباطات دنیای مجازی،حریم ها شکسته شده و افراد به حریم خصوصی یکدیگر ورود پیدا می کنند و با بیان مطالبی که در دنیای واقعی شرم بیان وجود دارد باعث ازبین رفتن قبح و شرم و حیا می شوند.

وی تصریح کرد:شبکه های اجتماعی خطر ابتلا به افسردگی و ایجاد رقابت منفی را در جامعه افزایش می دهند.

با بیان اینکه شبکه های اجتماعی در افزایش مشارکت شهروندان هر جامعه موثرند خاطر نشان کرد:با وجود آثار مثبت آن،آسیب های گسترده ای در حریم خصوصی افراد،کپی رایت،دزدی اطلاعات و اعتیاد مجازی را باعث می شود.

این مدرس جامعه شناسی دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه 40 میلیون نفر کاربر ایرانی در شبکه های مجازی سیر می کنند افزود: بسیاری از افراد  اطلاعات خود را در شبکه های مختلف اجتماعی به اشتراک می گذارند که مدتی بعد در اخبار و حوادث،سوء استفاده از این اطلاعات توسط شخصی دیگر را می شنویم.

وی با ابراز تاسف از اینکه شبکه های اجتماعی به مرور،فرهنگ و ادبیات جامعه ما را بخطر می اندازند اعلام کرد: شبکه های اجتماعی هیچ دستاوردی برای خط و زبان و ادبیات و فرهنگ ما ندارند.

معین فر با بیان اینکه نباید شبکه های اجتماعی را کنار گذاشت بلکه نحوه استفاده صحیحی آن را به افراد یاد داد گفت: جامعه پذیری و تربیت افراد از خانواده شروع می شود و پس از آن مدرسه، دانشگاه، مسجد  و سایر وسایل ارتباطی زمینه استفاده درست و آگاهانه را در جامعه با فرهنگسازی گسترش دهند.

معین فر رسانه را رکن چهارم قدرت در جهان عنوان کرد و افزود: رسانه هابا اثرگذاری خود در جامعه و فراهم کردن بستر فرهنگی استفاده درست از دستاوردهای دنیای مجازی ،می توانند در کاهش اثرات منفی تاخر فرهنگی ناشی از ورود تکنولوژی غیر بومی به کشورهای جهان سوم  موثر باشند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.