مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: عملیات احیای دریاچه ارومیه از امسال آغاز می شود.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی فرهاد سرخوش صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی 3 سال گذشته از زمان تشکیل ستاد بحران دریاچه ارومیه کلیه اقدامات صورت گرفته برای تثبیت وضعیت دریاچه بوده است و از امسال در قالب پروژه های مختلف دوره احیا آغاز می شود.

وی با بیان اینکه 173 پروژه 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه تعریف شده است افزود: 44پروژه همزمان با همکاری 6 دستگاه اجرایی در حال انجام است.

سرخوش تراز دریاچه ارومیه 1270.86 مترمکعب اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال، 190 میلیون مترمکعب آب از طریق بارندگی ها وارد پیکره دریاچه ارومیه شده که نسبت به ابتدای سال، تراز دریاچه 10 سانتی متر افزایش یافته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه 170 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه ذخیره شده است افزود: آب پشت سد شهید کاظمی (بوکان) با دبی447  مترمکعب در ثانیه در حال رها سازی به سمت دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به اینکه 412 کیلومتر طی دو سال اخیر در حوزه استانهای اذربایجان غربی و شرقی لایروبی انجام شده است افزود: پروژه های ضرب الجل لایروبی توانست مانع از افزایش خسارات در سیل اخیر شود.

سرخوش در ادامه تصریح کرد: برای پروژه های لایروبی بیش از 25 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته بودیم که با وقوع سیل اخیر نیازمند 80 میلیارد تومان بودجه هستیم.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: پروژه انتقال اب از کانی سیب به پیکره دریاچه از مهمترین پروژه های احیای دریاچه ارومیه است که با استقرار 2 دستگاه tbm و 3 شیفت کاری در سال 98 افتتاح می شود که با افتتاح آن، سالانه 650 میلیون مترمکعب از کانی سیب به دریاچه ارومیه انتقال آب صورت خواهد گرفت.

وی درخصوص ذخیره سازی آب در بخش کشاورزی استان ورها سازی آب به دریاچه گفت: در سال گذشته 16 درصد از آبهای کشاورزی ذخیره شده و امسال نیز با اضافه شدن 8 درصد به این میزان ،با ذخیره سازی 24 درصد از آب این حوزه در پشت سدها بعد از اتمام فصل کشاورزی به پیکره دریاچه رها خواهد شد.

سرخوش با اشاره به پروژه های جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه افزود: تاکنون 6 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی  استان به آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: برای رفع مشکل کم آبی حوزه آبریز دریاچه ارومیه مقرر شده بود نزدیک به 12 هزار هکتار از زمینها به کاشت چغندرقند اختصاص یابد و این درحالی است که سال گذشته 17 هزار هکتار چغندر کاشته شده  و باعث مشکلاتی درخصوص تامین آب کشاورزی ایجاد کرد.

وی همچنین گفت: امسال در حدود 3 هزار هکتار از اراضی حوزه آبریز دریاچه ارومیه به کشت کلزا اختصاص یافته است.

سرخوش با اشاره به تعهد شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی برای تحویل سالانه 105 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه گفت: طی برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده که از پساب 9 شهر استان آب به پیکره دریاچه منتقل شود که تا پایان امسال اعتباری 2 میلیارد و 400 میلیون تومان برای اتمام پروژه های تصفیه خانه های ارومیه، نقده و گلمان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه 5 هزار کیلومتر مربع است خاطر نشان کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه قادر به احیای 4 هزار و 500 کیلومتر مربع از وسعت دریاچه ارومیه خواهد بود و مابقی بدلیل وجود شیب منفی و رسوب گذاری طی سالهای گذشته امکان احیا وجود ندارد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: مطالعه انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه در دستور کار ستاد احیا قرار گرفته که درصورت موافقت دو طرف عملیاتی می شود.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.