به گزارش ایرنا، سید محسن دلبری روز یکشنبه در حاشیه پاکسازی محوطه غار تاریخی - طبیعی تمتمان در آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران افزود: 20 اثر تاریخی ایران در فهرست جهانی و هزاران اثر در فهرست ملی به ثبت رسیده است و پاکسازی محوطه های این آثار نباید مقطعی باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی نیز گفت: بیشتر آثار تاریخی و طبیعی آذربایجان غربی از تفرجگاه های مهم منطقه به شمار می رود و فرهنگ سازی برای رعایت نظافت در این مکان ها ضروری است.
جلیل جباری به نقش انجمن ها و تشکل های مردم نهاد در حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: سمن ها به عنوان پیکره عمومی جامعه می توانند نقش اصلی را درحفاظت، تنظیف و معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری برعهده داشته باشند.
به گزارش ایرنا، پاکسازی محوطه غار تاریخی تمتمان ارومیه همزمان با گرامیداشت روز جهانی زمین پاک با حضور مدیرکل هماهنگی امور استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از علاقه مندان به میراث طبیعی و تاریخی و دوستداران محیط زیست برگزار شد.
در بخش دیگری از این آئین نیز که در مسجد روستای تمتمان ارومیه برگزار شد، اعضای انجمن میراث فرهنگی این روستا معرفی و احکام عضویت آنان صادر شد.
در این آئین معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با توجه به گستردگی و تعداد آثار تاریخی و طبیعی استان حفاظت و نگهداری از آن به تنهایی از عهده این اداره کل خارج است و انجمن های میراث فرهنگی که نیروهای متعهد و علاقه مند بومی هستند، می توانند به اداره کل میراث فرهنگی در این امر خطیر کمک کنند.
محمد فتحی ادامه داد: تاکنون در بیش از 30 شهر و روستای این استان انجمن های میراث فرهنگی راه اندازی شده است و امیدواریم تا با تعامل و همکاری نزدیک بتوانیم شاهد اشاعه فرهنگ عمومی در جهت حفاظت از میراث فرهنگی باشیم.
به گزارش ایرنا روستای تمتمان در فاصله ۱۵ کیلومتری و شمال شهر ارومیه قرار دارد و این روستا به خاطر وجود غاری معروف شده است که به غار تمتمان مشهور است.
با استناد بر پژوهش های یک انسان شناس، این غار در چهل هزار سال پیش مسکونی بوده است و با این وجود یکی از قدیمی ترین سکونتگاهای انسان در شمال ایران و به گفته برخی پژوهشگران اولین غار مسکونی ایران محسوب می شود.
غار تمتمان ورودی مثلثی شکل دارد و درون آن به صورت یک دست است و طول آن به ۳۵ متر میرسد؛ در کنار این غار چشمه ای قرار دارد که روستاییان از آن استفاده می کنند.
هوای این غار در زمستان نسبت به هوای بیرون گرم تر است و در تابستان هوای خنکی دارد؛ در این غار آثاری از حیواناتی مانند بز، گاو، گوسفند، اسب و غیره دیده شده که نشان میردهد ساکنان این غار حیوانات اهلی نیز داشته اند.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.