نریمان مصطفایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بوکان افزود: این افراد در بیش از 57 هزار هکتار از محلات نابسامان میانی، 21 هزار هکتار از عرصه های تاریخی مراکز شهرها و 48 هزار هکتار از سکونت گاه های غیر رسمی کشور ساکن هستند.
وی ادامه داد: محدوده های وسیعی از شهرهای کشور با مشکلات پیچیده ای به ویژه فقر شهری و نبود ایمنی و بحران هویت، روبرو هستند.
مصطفایی گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم نگرش دولت به مقوله بافت های فرسوده، نگرشی ویژه است که این مهم به خصوص در بافت های فرسوده شهری و مدارس به وضوح به چشم می خورد.
وی درباره مسائل شهری و چالش های آن نیز اظهارکرد: دیگر مشکلات و چالش های شهرهای کشور به ویژه در بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی بافت نامتعارف و نابسامان، سیمای زشت، ساکنان کم درآمد و کم توان، مشاغل نامطمئن، مستعد ناهنجاری و ناآرامی است.
مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی از وجود 974 سکونتگاه غیر رسمی در کشور خبرداد و اضافه کرد: هم اکنون پیش بینی می شود که جمعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی به حدود 11 تا 13 میلیون نفر برسد که شامل 20درصد جمعیت کشور می شود.
مصطفایی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه کشور توجه بیشتری به سکونتگاه های غیر رسمی کشور شده است که بیشتر در کلان شهرها و مراکز استان ها با این مشکل مواجهیم.
وی در مورد شناسایی تعداد روستاهای واقع در حریم شهرهای کشور گفت: هم اکنون سه هزار و 987روستا توسط وزارت کشور شناسایی شده است که برای این روستاها برنامه های ویژه در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر ستاد ملی باز آفرینی شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: تا زمانی که روستاهای حاشیه شهرها تعیین تکلیف ومدیریت نشود جمعیت شهرها افزایش پیدا خواهند کرد.
وی گفت: در 60 شهر کشور ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی عملیات اجرای آن شروع شده و برای اجرای این طرح ها نزدیک 23میلیارد ریال هزینه شده است.
مصطفایی اظهار کرد: 200 طرح در 120محله با 108 شهر برنامه های آنها مشخص شده و به صورت وسیع عملیات اجرای آنها آغاز و اجرایی می شود.
به گزارش ایرنا، سکونت گاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی به نوعی پدیده های عمده ناپایدار کننده توسعه پایدار شهری است که به اصطلاح عامیانه حاشیه نشینی اطلاق می شود .
این بافت ها بیشتر بافت هایی هستند که مهاجران روستایی و تهی‌دستان شهری را در خود جای دادند و بدون مجوز و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری در درون و یا خارج از محدوده قانونی شهر‌ها به وجود آمدند.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irna_newsmahabad@ دریافت کنید.
7510/3093**خبرنگار: محمد ادیب**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.