پرویز آراسته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نقده به علت دارابودن شرایط خاص آب و هوایی و چندین تالاب هر سال پذیرای هزاران پرنده مهاجر است.
وی اضافه کرد: شهرستان نقده در مسیر کریدور مهاجرتی پرندگان قرار دارد و تالاب های این شهرستان نقش بسزایی در جذب پرندگان مهاجر ایفا می کند.
وی بیان کرد: پرندگانی مانند غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، تنچه و آنقوت و انواع دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا به مناطق تالابی این شهرستان مهاجرت می کنند.
وی اضافه کرد: پرندگانی مانند درنا و قو نیز در اوایل فصل بهار و مساعد بودن شرایط جوی به مناطق مختلف این شهرستان مهاجرت می کنند.
آراسته با بیان اینکه حضور پرندگان مهاجر از جمله درنا در مناطق تالابی نقده موقتی است، گفت: با توجه به سازگاری زیستی آنها این پرندگان اقدام به لانه سازی و جوجه آوری در این منطقه نمی کنند و تنها مدتی در این منطقه اتراق می کنند.
آراسته از شکارچیان و دوستداران محیط زیست خواست که از پرندگان مهاجری که به عنوان مهمان در این شهرستان حضور دارند حمایت کرده و اجازه شکار آنها را به شکارچیان ندهند.
وی گفت: درنا پرنده ای حمایت شده بوده و در صورت شکار و یا هرگونه بد رفتاری با این پرنده با متخلفان به شدت و قانونی برخورد می شود.
به گزارش ایرنا درناهای معمولی در دسته های 100 تا 150 تایی همراه دیگر پرندگان وارد زیستگاه های استان شده و بعد از مدتی استراحت و بازیابی توان خود دوباره این منطقه را به سمت عرض های شمالی تر ترک می کنند.
آذربایجان غربی دارای بیش از 30 تالاب فصلی و دایمی است که سالانه هزاران پرنده به این تالاب ها مهاجرت می کنند، تالاب یادگارلو، تالاب کانی برازان، شورگل، دورگه سنگی و حسنلو از جمله تالاب های آذربایجان غربی است.
درنا پرنده ای است مهاجر، پاها و گردنش بلند و رنگ بدنش خاکستری سربی است.
صورت و جلوی گردنش سیاه و پرهای سفیدی از گوشه چشمانش شروع و به پشت سر و گردنش منتهی می شود.
به وسیله لکه پوستی قرمز رنگی، که عاری از پر می باشد و پشت سرش قرار دارد به خوبی قابل تشخیص است.
شاهپرهای نخستین و دومین بالهایش سیاه و انتهای سیاه رنگ شاهپرهای دومین به حدی بلند است که بر روی دم خاکستریش آویزان می شود و در حال ایستاده مانند دمی سیاه و پر پشت به نظر می رسد.
پاها و انگشتانش سیاه است و چشمانش نارنجی مایل به قرمز است.
نر و ماده هم شکل هستند ولی پرنده نر کمی بزرگتر به نظر می رسد درناها جزو پرندگان تک همسر بوده و اگر عارضه ای در طول زندگی پیش نیاید به جفت خود وفادار می مانند.
شهرستان نقده با داشتن سه تالاب بین‌المللی حسنلو، یادگارلو، درگه سنگی و چندین تالاب فصلی و دائمی دیگر نظیر تالاب سولدوز، آق قلعه، طالقان (اسلام‌آباد)، درنا گلی و سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه همه‌ساله شاهد حضور شمار زیادی از پرندگان و جوجه آوری بسیاری از آنها است.
شهرستان نقده در جنوب آذربایجان غربی و 100 کیلومتری مرکز استان واقع‌ شده است.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.