معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تعداد بهره برداران شاغل در بخش صنعت زنبور عسل استان در حدود 6049 نفربوده و تعداد 4884 نفر نیز به صورت فصلی در زنبورستانها مشغول به کار هستند.
سید فضل اله قریشی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان‌غربی با بیان این مطلب افزود: این استان با داشتن مراتع وسیع و سرسبز و همچنین تشکل های توانمند شامل اتحادیه تولید کنندگان عسل، 14 شرکت تعاونی زنبورداری، 6 کارگاه موم آج‌کنی، 6 کارخانه مدرن بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد و نیز وجود 5 کارگاه بسته بندی عسل به صورت نیمه اتوماتیک قطب اول تولید عسل کشور است.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارگیری انجام گرفته درسال 95 استان آذربایجان‌غربی با داشتن بیش از یک میلیون و یکصد هزار  کندوی مدرن و بومی و با تولید نزدیک به 21 هزار تن عسل که  27 درصد عسل کل کشور را شامل می شود چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را از نظر میزان تولید و تعداد کندو های مدرن به خود اختصاص داده است. 
قریشی تصریح کرد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن 19.9کیلو گرم واز کندوهای بومی 6.7 کیلوگرم است که در این راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از 398 هزار کندو و با تولید بیش از10هزار تن عسل مقام اول را در استان به خود اختصاص داده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: عضویت تشکل های زنبورداری درصندوق توسعه ملی وهم چنین عضویت در صندوق توسعه زنبورداری کشور که بیشترین سهام مربوط به استان آذربایجان غربی است موجب تخصیص تسهیلات کم بهره به تعاونی های زنبورداری و افزایش نقدینگی در تامین نهاده های زنبورداری شده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی ا ز شاخص ها واهداف مهم درسال 95 خارج نمودن بخش زنبور عسل از تولید تک محصولی بود که در این رابطه مقدار 43 کیلوگرم ژله رویال ،1190کیلوگرم گرده گل و 4237 کیلوگرم بره موم از زنبورستانهای استان توسط زنبورداران تولید شده  که در سطح کشور نیز بی نظیر می باشد و همچنین تشکیل دو کلاس تخصصی تولید ژله رویال در شهرستانهای ارومیه و خوی که با استقبال کم سابقه زنبورداران روبه رو شد موجب ایجاد تحولی اساسی در توسعه تولید سایر محصولات زنبور عسل در سال 96 خواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.