به گزارش ایرنا، آثار، معماری و بقایای بناهای باستانی هزاره اول قبل از میلاد، دوره های تاریخی مادها، اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان که نمونه آن را در کمتر جایی از ایران و جهان وجود دارد، در این مجموعه قرار دارند که همه ساله هزاران گردشگر را جذب جاذبه های تاریخی و طبیعی خود می کند.
آتشکده مشهور'آذرگشنسب' به عنوان یکی از سه آتشکده مهم دوره ساسانی در مجموعه تخت سلیمان تکاب واقع شده است.
آثار معماری از دوره های مختلف تاریخی در این محوطه باستانی زیبا وجود دارد که اطراف دریاچه ای شکفت انگیز و اسرار آمیز قرار دارد.
همه ساله مجموعه جهانی تخت سلیمان در بین سه مکان پربازدید آذربایجان غربی قرار دارد و بر این اساس مسئولان برای افزایش جذابیت و معرفی بیشتر این مکان باستانی برنامه های نوروزگاه را تا هشتم فروردین ماه جاری در این مکان برگزار می کنند.
این جشن ویژه نوروز که به نوروزگاه موسوم است در محل موزه مجموعه تخت سلیمان با حضور مسافران نوروزی، گردشگران و بازدید کنندگان از این مجموعه برپا شده است.
اجرای آئین های سنتی، بومی و محلی از جمله موسیقی عاشیقی، تکم گردانی و بازارهای های محلی ویژه نوروز از مهمترین بخش های جشن نوروزگاه در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان است که فرهنگ بومی و محلی را با فرهنگ و تاریخ غنی ایران زمین گره زده و بازدید کنندگان را از عصر حاضر تا عمق تاریخ می برد.
مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان روز یکشنبه در خصوص برگزاری جشن نوروزگاه در این مجموعه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت برگزاری برنامه های نوروزگاه در سال 1396 و معرفی مفاهیم این رسم کهن با استفاده از شیوه های مستند نگاری و مستند سازی عناصر و مؤلفه های آئین های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در منطقه و جامعه هدف شهرستان تکاب با برگزاری برنامه های بومی به صورت زنده ارایه می شود.
محمد فتحی افزود: مستند سازی آئین های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی به خصوص در حوزه مباحث مردم شناختی می تواند یکی از موارد اساسی برای حفظ مولفه های فرهنگی اقوام مختلف باشد.
وی اظهار کرد: در جشن نوروزگاه شهرستان تکاب آئین های سنتی از جمله تکم گردانی، موسیقی عاشیقی، پهن کردن بایرام سفراسی منطبق بر آداب و سنن منطقه اجرا می شود.
فتحی بیان کرد: در جشن نوروزگاه همچنین نمایشگاهی از آثار صنایع دستی اهالی شهرستان تکاب و جشنواره ای از غذاهای بومی منطقه برپا شده است.
وی گفت: جشن نوروزگاه شهرستان تکاب تا هشتم فروردین ماه جاری برگزار می شود و هنرمندان بومی و محلی در مجموعه تخت سلیمان در این مدت از مهمانان نوروزی و گردشگران پذیرایی می کنند.
گردشگر تهرانی نیز به ایرنا گفت: آب و هوای پاک و آسمان آبی و اثار تاریخی کهن و باستانی ایران هر گردشگری را ترغیب می کند تا در سال های آینده نیز به این مکان بازگردد.
محمد حسین یزدان پناه اظهار کرد: مجموعه تاریخی تخت سلیمان بی نظیر است و کمتر کسی فکر می کند که در شهرستان دورافتاده ای مثل تکاب اثار تاریخی وجود داشته باشد که لنگه آن را نمی توان در جای دیگری یافت.
وی افزود: قدمت برخی از آثار تخت سلیمان به بیش از هزار سال می رسد.
گردشگر اصفهانی هم گفت: آثار تاریخی که دیدن کردم تخت جمشید را برایم زنده کرد و از طرفی تنوع اثار دوره های مختلف تاریخی مادها و ساسانیان و سایر دوره ها تخت سلیمان را منحصر می کند.
ایمان محمدزاده اظهار کرد: ظرفیت گردشگری ایران به قدری است که هر کدام از اثار باستانی و تاریخی کشورمان برای خود دنیایی است و همتای آن در دیگر نقاط جهان وجود ندارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان تکاب نیز به ایرنا گفت: آثار کهن و قدیمی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در این مجموعه قرار دارد ولی بیشترین آثار و معماری موجود مربوط به دوره ساسانیان است.
امیر مطلوبی اظهار کرد: قدیمی ترین اثار موجود مجموعه جهانی تخت سلیمان مربوط به آتشکده 'آذرگشنسب'، معبد آناهیتا و ایوان خسرو مربوط به دوره ساسانی است.
مجموعه جهانی میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان در حدود 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب قرار دارد.
شهرستان تکاب با 78 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور و آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirna_newsmahabad@دریافت کنید.
3093**گزارش از: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.