به گزارش ایرنا مبلمان شهری به عنوان مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری و با هدف رفع نیازهای زندگی شهروندان طراحی و نصب می شود، منظر و هویت شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که توجه به مبلمان و زیباسازی شهری و رفع نیازهای شهروندان، حضور مردم در اجتماع و امید به زندگی آنان را افزایش می دهد و در نهایت شادابی اجتماعی را به بار می نشاند.
مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با داوطلبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص نقش شورا در طراحی و ایجاد مبلمان شهری، ابعاد مختلف این موضوع را از نگاه مدعیان ورود به شورای شهر آشکار می کند.
یکی از داوطلبان با مدرک کارشناسی حقوق گفت: طراحی و نصب مبلمان شهری جذاب در تقویت روحیه شهروندان موثر بوده و نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت است.
وی به طراحی متوازن و متناسب مبلمان شهری در ارومیه نیز تاکید کرد و ادامه داد: مبلمان شهری در برخی از نقاط شهر با موفقیت نصب شده و در برخی دیگر از نقاط نیازمند توجه بیشتر است.
وی افزود: شورای اسلامی شهر با یک مصوبه قانونی می تواند مبلمان و زیبایی شهر را تقویت کند اما مهمتر از آن شناسایی و طراحی مبلمان متناسب با فرهنگ منطقه است.
یک کارشناس علوم اجتماعی نیز گفت: ایجاد یک نمای زیبا و جذاب از شهر یکی از مهمترین وظایف شورای اسلامی شهر به شمار می رود و این موضوع در چهار دوره گذشته مورد توجه قرار گرفته اما چشمگیر نبوده است.
داوطلب شورای اسلامی شهر ارومیه با مدرک کارشناسی عمران نیز گفت: آذربایجان غربی جاذبه های بسیاری دارد و می توان در طراحی مبلمان شهری از این ظرفیت های تاریخی و طبیعی استفاده کرد.
وی ادامه داد: توجه روزافزون منتخبان مردم در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر به مبلمان شهری می تواند ارومیه را به عروس شهرهای ایران تبدیل کرده و زمینه توسعه اقتصاد گردشگری را فراهم کند.
داوطلبی با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت نیز گفت: شورای اسلامی شهر منتخب مردم است و باید خواسته های مردم در قالب شورای شهر تجلی یابد و یکی از این مسایل مدیریت شهری و مبلمان شهری است.
به گفته وی در برخی از مناطق فرسوده و قدیمی شهر و به ویژه بازار ارومیه شاهد ضعف در مبلمان شهری هستیم و این مشکل می تواند در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر ارومیه مورد توجه قرار گیرد.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ارومیه گفت: ساماندهی شهر و ایجاد جلوه های زیبا و جذاب از وظایف شورای اسلامی شهر است و در این مسیر باید از ایده‌های جذاب استفاده کرد.
عباس موسوی ادامه داد: انتخاب افرادی که دارای سواد مدیریت شهری هستند باید در اولویت قرار گیرد تا به مسائل خدماتی، ساخت و ساز، حفظ میراث ارزشمند و مطالبه های مردم رسیدگی شود.
وی با تاکید بر اینکه طراحی مبلمان شهری جذاب در توسعه اقتصادی شهر نیز تاثیرگذار است، اظهار کرد: مبلمان شهری مناسب در خیام جنوبی ارومیه موجب رونق اقتصادی این منطقه شده است.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم در سایر مکان های بازار و مراکز گردشگری موفق عمل کنیم، باید تردد وسایل نقلیه را کاهش دهیم و مبلمان شهری مناسبی را برای آن تدارک ببینیم.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی گفت: مدیریت امور شهری و نهادهای بالادستی چون شوراها باید در خدمت شهروندان باشد و محیط زیست شهری از هر نظر برای تامین امنیت و آرامش روانی و فیزیکی شهروندان آماده شود.
هوشنگ عطاپور ادامه داد: شهر ماهیت اجتماعی و فرهنگی دارد و کالبد شهری باید در خدمت تامین امور اجتماعی و فرهنگی شهر باشد تا شهروندان بتوانند فضای کسب و کار را برای حفظ یک سبک زندگی متعالی خلق کنند.
وی اظهار کرد: چون شهر ماهیتی اجتماعی و فرهنگی دارد و نیازمند طراحی و بازآفرینی برای تامین احتیاجات روزمره و پیشرفته جامعه خود است باید الگوهای زیست شهری مبتنی بر آداب، اعتقادات، عناصر تاریخی و فرهنگی، محیط طبیعی، توانایی و ناتوانی شهروندان در دسترسی به خدمات عمومی و غیره بازآفرینی شود و محیط برای کسب و کار اقتصادی و تولید کالا و خدمات مناسب باشد.
وی ادامه داد: بحث حمل و نقل، تامین انرژی، دفع پسماندها، تامین آب بهداشتی و دفع فاضلاب و تامین سرانه فضای سبز و امکانات ورزش همگانی و جذب گردشگر و حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی و هویت تاریخی شهر و مفاخر و مشاهیر علمی، هنری، ادبی، مذهبی، ایثار و شهادت و صدها فعالیت ریز و درشت از نیازهای شهروندان است که باید مورد توجه قرار گیرد و منابع تامین پایدار و مستمر مالی شهر نیز پیش بینی شود.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: شهرداری و شورا نهادهای مردم، فرابخشی و در عین حال میان بخشی است که باید بر کلیه امور شهر نظارت و بر تامین کلیه خدمات عمومی تاکید کند؛ حتی اگر متولی دستگاه اجرایی دولتی باشد.
عطاپور با اشاره به روزمرگی شورای اسلامی شهر و شهرداری، ادامه داد: شهردار یا شورای شهر خاصی مدنظر نیست و بلکه اینها مشکلات همگانی است که ما در حوزه اجتماعی با آنها دست به گریبان هستیم.
وی گفت: معضلات اجتماعی چون حاشیه نشینی در کلان شهرها نتیجه عدم نگاه جامع به وظایف شهری است و همه این ها مانع جذب توریسم به شهرها و هرز منابع گردشگری شهر می شود و به عنوان نمونه ارومیه یکی از تاریخی ترین شهرهای کشور با قدمتی بالای پنج هزار سال بوده و خاستگاه یکی از پیامبران موحد است که در عصر خود تمدنی را بنیاد نهاده است.
وی افزود: بسیاری از شهرها چنین سابقه تاریخی را ندارند و فقط از یک غار طبیعی میلیاردها تومان پول در می آورند ولی ما از سهولان مهاباد یا تخت سلیمان نتوانسته ایم به اندازه ظرفیت آنها کسب درآمد کنیم.
به گزارش ایرنا تاکنون چهار دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با برگزاری انتخابات در سال‌های 1377، 1381، 1385 و 1392شمسی گذشته است؛ شوراهایی که عمر قانونی آنها /به استثنای شورای سوم که با مصوبه مجلس در پی ادغام انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری به هفت سال رسید/، چهار سال است.
انتخابات به عنوان مهم‌ترین عرصه برای حضور مردم در صحنه تصمیم گیری و تعیین سرنوشت خویش و میزان، رای مردم است اما انتخاب اصلح امری اجتناب ناپذیر در این عرصه به شمار می رود و این انتخاب، اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد.
در سال 1396 پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار می شود که 19 سال از عمر این پارلمان شهری در کشور می‌گذرد.
در اصل 7 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1358) به لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا و در اصل 100 نیز به برگزاری انتخابات برای تشکیل آنها اشاره شده است.
3072/8135 ** گزارش از: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.