به گزارش ایرنا، استان چهار فصل آذربایجان غربی، شهرستان های 17 گانه ای دارد که همه آنها دست کم به تعداد انگشتان 2 دست دارای جاذبه تاریخی و طبیعی است و در این بین شهرستان چالدران با وجود برخی محرومیت ها، ظرفیت قابل توجهی در بخش گردشگری دارد.
چالدران که در منتهی الیه شمال غرب کشور قرار دارد و یکی از 6 شهرستان مرزی آذربایجان غربی با کشور ترکیه به شمار می رود، به موجب همین تلاقی در قرن دهم هجری قمری محل جنگ 2 کشور ایران و عثمانی بود و به نام آن جنگ نیز نامگذاری شد.
بازمانده های تاریخی زیادی از جنگ ایران و عثمانی در دوران شاه اسماعیل صفوی در شهرستان چالدران وجود دارد که سرسلسله آنها، مقبره سید صدرالدین وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی و مجسمه شاه اسماعیل است که دیدنش به اندازه مساجد و ابنیه های دوران صفوی و زندیه جذاب است.
جنگ چالدران بیش از یک قرن پیش(920 قمری) در دشت چالدران که در ضلع غربی این شهرستان قرار دارد، بین امپراطوری عثمانی با فرماندهی سلطان سلیم عثمانی و سپاه ایرانی به فرماندهی شاه اسماعیل صفوی اول و با تجاوز دولت عثمانی برای سرکوب تشیع در ایران آغاز شد.
در این جنگ لشگر عثمانی با 210 هزار سرباز با قوی ترین سپاه و نیروهای ایران با کمتر از 30 هزار نفر در مقابل هم صف آرایی کردند و سپاه عثمانی در پی اتحاد ملت ایران، عقب نشینی کرد ولی دلاوران ایرانی شهدای زیادی را تقدیم دفاع از مرزهای تشیع کردند که سید صدرالدین وزیر صفوی از آن جمله بود.
مقبره این وزیر شجاع صفوی در بین روستاهای سعدل و گل اشاقی چالدران ساخته شده و یکی از محل های جذاب گردشگری به شمار می رود و به ویژه آنکه مجسمه شاه اسماعیل نیز در ورودی این مقبره نصب شده است.
قره کلیسا نیز بنای تاریخی دیگری است که در 15 کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان چالدران ساخته شده است و بازمانده ای از یک واقعه خونین در نخستین سال های ظهور مسیحیت به شمار می رود.
برخی مورخان معتقد هستند که در سال 43 میلادی تاتاووس و بارتلمیوس برای تبلیغ دین مسیح به ارمنستان آمده بودند تا به تبلیغ این دین بپردازند که پس از پیوستن دختر پادشاه ارمنستان با سه هزار و 500 نفر از مردم به آنها، این افراد توسط عمال پادشاه آن کشور قتل عام و اجساد همه آنها در قره کلیسا دفن شده است.
به گفته ارامنه، قره کلیسا نخستین کلیسای جهان است که چند سال پس از آن حادثه ناگوار در این منطقه ساخته شده است و همه ساله در میانه تابستان مصادف با سالگرد شهادت تاتاووس مقدس و شهدای آن دوران، ارامنه در قره کلیسا جمع می شوند و آئین های خاصی را برگزار می کنند.
قره کلیسا یکی از 2 اثر تاریخی ثبت شده جهانی آذربایجان غربی علاوه بر تخت سلیمان در تکاب به شمار می رود و 2 کلیسای دیگر نیز در چالدران وجود دارد که قدمت کمتری دارد.
در روستای خضرلوی چالدران نیز حجاری های مربوط به دوران اورارتویی که قدمت چند هزار ساله دارند، وجود دارد که نشان دهنده قدمت قابل توجه این شهرستان است.
این غار از آثار برجای مانده از دوره حکومت باستانی اورارتویی است که در تپه های اطراف آن، بقایای ساختمان های باستانی قرار دارد و به عقیده کارشناسان، در زمان باستان انسان هایی در آنجا زندگی می کردند.
علاوه بر جاذبه های تاریخی، مکان های دیدنی طبیعی بسیاری نیز در چالدران وجود دارد که نمی شود از کنار آنها به راحتی گذشت و آبگرم چالدران یکی از این جاذبه های طبیعی چالدران به شمار می رود که با وجود نبود زیرساخت های مناسب نظیر سرعین اردبیل، افراد زیادی برای استفاده از خواص درمانی آن، در این محل حاضر می شوند و آب تنی می کنند.
جنگل های حدود 500 هکتاری چالدران نیز دیگر جاذبه طبیعی این شهرستان را تشکیل می دهد که در منطقه قره دره این شهرستان واقع شده است و بادام وحشی، زرشک، ریش بز و نسترن در آن یافت می شود.
همچنین چالدران دارای چهار تالاب است که وسعت آنها به 285 هکتار می رسد و شامل ناور، پیر احمد کندی، خان گول و قوری گول است.
فرماندار چالدران با اشاره به ظرفیت های گردشگری چالدران به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان با دارا بودن 104 اثر تاریخی آماده حضور گردشگران در ایام نوروز بوده و مقدمات این امر نیز در این شهرستان فراهم شده است.
کریم حسین زاده افزود: دشت وسیع چالدران، مزار 27 هزار شهید همراه با یادمان شهدای جنگ چالدران، مقبره سید صدرالدین، کلیسای تاتائوس مقدس (قره کلیسا)، دخمه سنگی ˈدلیک داشˈ مربوط به هزاره های اول قبل از میلاد، کلیسای صخره ای ˈسعدلˈ در روستایی به همین نام، چشمه های آب گرم، آبشار ˈشور شورˈ واقع در روستای عرب دیزج و روستایˈ قرنقو ˈ از جمله مکان های گردشگری چالدران است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
وی با بیان اینکه بازرسی لازم از اماکن اسکان و مسافرخانه‌های شهرستان چالدران انجام شده است، اضافه کرد: نواقص و مشکلات موجود را در این زمینه طی اسفند سال 95 تذکر داده ایم و بسیاری از آنها مرتفع شده است.
وی گفت: علاوه بر این امکانات رفاهی و اقامتی، در محورهای منتهی به چالدران پایگاه های امداد و نجات همراه با کادرهای درمانی مستقر شده است و خدمات لازم را در اختیار مسافران قرار می دهند.
جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز گفت: شهرستان چالدران یکی از مناطق مهم گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود و همواره مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
وی اظهار کرد: وجود قره کلیسا، مقبره سیدصدرالدین، چندکلیسای مهم دیگر و جاذبه های طبیعی هر سال زمینه حضور گردشگران را به ویژه در ایام مهم سال در چالدران فراهم می کند.
وی افزود: با توجه به نبود محل های اقامتی مناسب در این شهرستان از حضور سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ایجاد هتل، مسافرخانه و مهمانپذیر استقبال می کنیم و آماده تسهیل روند اعطای مجوز در این خصوص هستیم.
وی اضافه کرد: البته در حال حاضر گردشگران علاقمند به بازدید از جاذبه های شهرستان چالدران می توانند از محل های اقامتی شهرستان های ماکو و ارومیه و خوی استفاده کنند زیرا چالدران به همه این شهرها نزدیک است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بر عزم جدی این اداره کل در بهبود فضاهای گردشگرپذیر چالدران تاکید کرد و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم همراهی بخش خصوصی را نیز در این خصوص جذب کنیم.
8137/3072 گزارش از: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.