در این مطلب می خوانیم: در این روزهای داغ بازار، تنور دل کارگران ایرانی درتب و تاب است، آنان چشم به راهند تا خریداران، دسترنج ایرانی را به کالای خارجی اولویت دهند.
عید نوروز یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین جشن های ایرانیان است و از دیرباز در میان تمام اقوام ایرانی دارای جایگاه ویژه بوده است. این جشن همه ساله همراه با بیداری طبیعت با شادی و سرور در سراسر کشور برگزار و شور و شوق و آمادگی مردم برای مراسم عید، از روزها و شاید هفته ها قبل از سال نو آغاز می شود.
از طرفی ماه‌های پایانی سال معمولا برای کسبه و بازاریان ماه‌های رونق به حساب می‌آید؛ حجم مراجعات و خریدها در بازار انواع کالاهای مصرفی، مانند خوراکی‌ها، پوشاک، لوازم خانگی و حتی کالاهایی مانند خودرو به صورت سنتی در 2 ماه‌‌ پایانی سال افزایش می‌یابد و باید بتوان نتیجه این رونق در بازار خرده فروشی را در‌بخش‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزی که تامین کنندگان این کالاها هستند مشاهده کرد. در سال‌های اخیر، یک پدیده مخرب این ارتباط مهم و اساسی برای ادامه حیات اقتصاد کشورمان را قطع کرده است و آن هم کالاهای مصرفی خارجی است که به صورت رسمی یا غیر رسمی وارد بازار می‌شود.
آنچه در این روزها در بازار مشاهده می شود، چشم نوازی کالاهای بی کیفیت خارجی و به قول معروف در برخی موارد بنجل است که با قیمت پایینی به مشتریان عرضه می شود، اما جالب توجه تر، کالاهایی است که در سر سفره هفت سین ما ایرانی ها قرار می گیرد؛ کالاهایی که تولید داخلی نیست و به اصطلاح امروز در بازار، چینی است که آن هم بی کیفیت و در برخی موارد نیز مشکل ساز است.
هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ دیگر به جامعه ای دیگر صادر می شود بخشی از فرهنگ جامعه مبدا را با خود به جامعه مقصد منتقل می نماید و چه بسا فلسفه ی اصلی صدور و راهیابی آن کالا به جامعه مقصد انتقال همین فرهنگ جدید باشد چرا که فرهنگ ها زیربنای اصلی هر اجتماعی را تشکیل می دهند و تنها با حاکمیت فرهنگی است که می توان بساط سلطه بر یک جامعه را پهن کرد. بدون شک یکی از مهم ترین دلایل تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری بر مصرف تولیدات داخلی، تاثیر فرهنگی کالاهای تازه وارد فرنگی است که در کنار آثار سوء بر اقتصاد، کند شدن چرخه ی تولید داخل و از رونق افتادن بازار کسب و کار برای مردم کشورمان، چالشی دیگر را تدارک دیده اند. بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه ی ایران طراحی و تولید نشده اند، بلکه هدف از تولید چنین کالاهایی ایجاد «نیازهای کاذب» در مصرف کننده است. همین نیاز کاذب بخش عمده ای از درآمد خانواده ی ایرانی را به خود اختصاص می دهد و از سوی دیگر فرصت را از تولید کننده و کارگر ایرانی می گیرد.

** سهم ناچیز تولیدکنندگان داخلی در سبد عید مردم
تولید کنندگان داخلی به امید بازار فروش عید از ماه ها قبل از سال نو، در حال تولید و فراهم کردن کالاهای مختلف، برای ارائه به بازار فروش و مصرف کنندگان هستند و با تولید مایحتاج مشتریان، سعی در جلب رضایت مشتریان و در نتیجه درآمدزایی دارند.
بدون شک، بازار فروش شب عید در ایران یک فرصت اقتصادی مهم برای تولیدکنندگان داخلی است. در راستای این اقدامات و آمادگی تدارکات بازار عید که توسط تولیدکنندگان داخلی صورت می گیرد، دلالان واسطه ها و قاچاقچیان کالاهای خارجی بخصوص کالاهای بی کیفیت چینی نیز به شدت در تکاپو هستند و با در دست گرفتن بخش عمده بازار فروش، بیشترین سهم را از بازار شب عید دارند. این دلالان با استفاده از این بازار فروش فرصت را غنیمت می شمرند و با سرریز کردن کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت چینی به بازار از همه سو مصرف کننده را احاطه می کنند تا بازار فروش را در دست بگیرند.
در این میان با رفتار خرید و الگوی مصرف ما خریداران مبنی بر خرید اجناس خارجی و در بعضی موارد قاچاق تولیدکنندگان کوچک و بزرگ داخلی که جزئی از جامعه و شاید خانواده هر یک از ما باشند بهترین بازار فروش خود را از دست می دهند و به آسانی بازار به تولیدکنندگان چینی و وارد کنندگان اجناس قاچاق واگذار می شود.
در واقع ما مصرف کنندگان با انتخاب کالاهای بی کیفیت چینی و یا کالاهای غیراستاندارد قاچاق خارجی به جای کالاهای معادل ایرانی که اغلب دارای کیفیت بهتری نیز نسبت به کالاهای چینی و قاچاق خارجی هستند، تیشه به ریشه تولیدکنندگان داخلی می زنیم و در افزایش بیکاری جوانان کشور و در نتیجه افزایش آمار مشکلات جامعه ی خود گام مهمی را بر می داریم. در واقع با خرید این کالاها آب به آسیاب تولیدکنندگان چینی و واسطه ها و قاچاقچیان می ریزیم و تولیدکنندگان داخلی را از فرصت های اندک رشد و توسعه اقتصادی داخلی محروم می کنیم. با این الگوی مصرف و ترجیح کالاهای خارجی، میلیاردها دلار ارز را از کشور خارج می کنیم و به بیکاری هموطنان و جوانان خود و افزایش مشکلات اقتصادی کشورمان دامن می زنیم. در واقع با استقبال عمومی از کالاهای ارزان و بی کیفیت چینی یا قاچاق، عید را به کام تولیدکنندگان چینی و دلالان کالاهای قاچاق و بی کیفیت، شیرین و به کام تولیدکنندگان داخلی تلخ می کنیم.

** افزایش پنج برابری واردات رسمی پوشاک به کشور در 10 ماهه امسال
بسیاری از آمارها نشان می‌دهد، میزان واردات رسمی اقلام مصرفی به شدت افزایش یافته است. کارشناسان این افزایش واردات را بی ربط به عرضه کالاهای خارجی در ماه پایانی سال در بازار نمی‌دانند؛ در یک نمونه وزارت صنعت ضمن ارائه توضیحاتی در مورد پوشاک قاچاق اعلام کرد که در 10 ماهه امسال واردات رسمی پوشاک 5 برابر افزایش یافته است.
خرید کالا با کیفیت ایرانی از این نظر که دارای کیفیت خوبی بوده و بر اساس هنر، سبک دینی و اسلامی کشور است، گزینه مناسب و باصرفه ای برای مشتریان به شمار می آید. از طرفی دیگر کالای ایرانی مطابق با هنر ایرانی و فرهنگ ایرانی ساخته شده و به این علت موجب حمایت از تولید کننده داخلی و رونق اقتصادی در کشور می شود.
در این مقوله، کاری به علت های ورود کالاهای بی کیفیت خارجی به ویژه چینی در بارازهای ایام عید نداریم. عده ای سودجو به دنبال کسب منافع خود هستند، اما هر شهروند ایرانی در قبال توسعه و پیشرفت کشور، توسعه صنعت و تولید کشور وظیفه و رسالت بزرگی برعهده دارد.
در زمانی که دشمن و نظام سلطه جهانی می خواهد از راه اقتصاد و تحریم به ملت فشار وارد آورد، حمایت از تولید با فرهنگ خرید کالای ایرانی و قرار دادن در سبد خانوار امکان پذیر است. حمایت از کالای ایرانی در سبد خرید عیدانه، نقش موثر مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی را بیش از گذشته نشان می دهد چرا که مولفه های اقتصادی زنجیروار به هم متصل است و بی شک خرید کالای ایرانی باعث رونق تولید داخلی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و در نهایت به رونق اقتصادی کشور منجر می شود.
امسال با ترجیح کالاهای باکیفیت داخلی، عید را به کام تولیدکنندگانی که برای مشتری داخلی ارزش قائل شویم و با اشتغال زایی برای فرزندان این آب و خاک و تولید کالاهای با کیفیت، به مشتری احترام می گذارند، شیرین کنیم. مصرف کالای داخلی و ترجیح آن به کالای خارجی اقدام مهمی است که می‌تواند توسط زنان انجام شود. زنان در اقتصاد خانواده نقش کلیدی و موثری دارند و الگوی مصرف خانواده را مدیریت می‌کنند. هرچقدر خانواده نقش‌های سنتی خود را به خوبی ایفا کند، نقش زنان پررنگ‌ تر خواهد بود و زنان ایرانی نیز در اقتصاد خانواده و مدیریت اقتصادی نقش مهمی خواهند داشت.
مصرف کالای داخلی و ترجیح آن به کالای خارجی اقدام مهمی است که می‌تواند توسط زنان انجام شود و آنها در این رابطه مسئولیت مهمی دارند. اگر کمپینی از سوی زنان ایرانی در خصوص خرید کالای داخلی شکل بگیرد و این موضوع تبدیل به شعار همه‌گیر بین زنان ایرانی شود می‌توان از تولید داخلی و اقتصاد کشور حمایت کرد.
منبع: هفته نامه عصر آذربایجان
7129/2093 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.