فیض الله شمس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای سیستم های نوین آبیاری و توسعه آن مورد توجه دولت و مسئولان قرار دارد به طوری که درچهار سال اخیر به اندازه 15 سال پیش از آن اقدامات توسعه آبیاری نوین انجام شده است.
وی اضافه کرد: در سه و نیم سال گذشته 11 هزار هکتار از باغ های آذربایجان غربی تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار گرفته است که رقمی قابل توجه و کم نظیر در کشور به شمار می رود.
وی اظهار کرد: تا پایان سال 94 نیز بیش از 371 کیلومتر خط انتقال آب با لوله و یک هزار و 424 هکتار از شبکه های فرعی را زهکشی کرده ایم.
وی با اشاره به اقدامات این سازمان جهت کاهش مصرف آب بیان کرد: در سال های اخیر توجه ما در سه حوزه منبع تامین آب، مزرعه و گیاه متمرکز شده است تا بتوانیم با تغییر الگوی کشت در جهت کاهش مصرف آب قدم برداریم.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: کشت محصولاتی با مصرف آب کم، حفظ و ارتقای بهره وری خاک کشاورزی، مدیریت روان آب ها، حفظ منابع آب زیرزمینی و استفاده از تکنولوژی های روز برای کاهش مصرف آب از دیگر اقدامات ما برای مقابله با کم آبی است.
شمس بیان کرد: انتقال آب با کانال های پوشش دار بر سر مزارع موجب می شود راندمان آّب در آذربایجان غربی 95 درصد افزایش یابد که این به معنای تولید محصول با کیفیت و حداکثری با منابع آب کم است.
وی گفت: برداشت غیرمجاز آب از منابع مانع اجرای سریع روند توسعه سیستم های نوین آبیاری در مزارع آذربایجان غربی می شود که اگر این مشکل حل شود، عملکرد این بخش حدود سه برابر افزایش می یابد.
وی افزود: آب باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود که در این خصوص همراهی همه بخش های مسئول و مردم ضروری است.
وی اضافه کرد: متاسفانه افت آب های زیر زمینی را در دشت های استان شاهد هستیم که باید این امر به هر طریق ممکن رفع شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 85 درصد نیاز تولیدات کشاورزی به آب وابسته است، ادامه داد: استفاده از روش های نوین آبیاری، راندمان استفاده از آب را 44 درصد افزایش می دهد و با این امر چهار هزار و 400 متر مکعب آب در هر هکتار صرفه جویی می شود.
وی افزود: استفاده از روش های نوین آبیاری افزایش 30 درصدی محصول و کاهش 25 درصدی مصرف کودهای کشاورزی را به همراه می آورد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی حدود 900 هزار هکتار زمین مستعد کشت کشاورزی دارد که از این میزان افزون بر 100 هزار هکتار باغی و 800 هزارهکتار زراعی است.
8135/2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.