رودخانه زرینه‌رود (جغاتی) نام رودی است در شمال غربی ایران که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. 
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، این رودخانه با طول ۲۳۰ کیلو متر طولانی ترین رود استان است که طول شهرستان میاندوآب و شاهین دژ را می پیماید و سرانجام به‌ دریاچه ارومیه می‌ریزد.
 سرچشمه‌ این‌ رود از کوه‌های‌ «چهل‌چشمه‌» در شهرستان سقز است‌ بر روی این رودخانه سد اصلی شهید کاظمی که از سد ارس هم مرتفع تر است در 70 کیلومتری میاندوآب قرار دارد و سد انحرافی نوروزلو هم در 10 کیلومتری میاندوآب، آب مورد نیاز کشاورزی دشت میاندوآب و قسمتی از دشت ملکان و بناب را تامین می کند، در سالهای اخیر آب شرب تبریز، آذرشهر و چند شهر دیگر آذربایجان شرقی نیز از این سد تامین می شود.
 این رودخانه قدیمیترین رود تغذیه کننده دریاچه ارومیه با 42 درصد آورده آب است،زرینه رود دارای گونه های مختلف ماهی از جمله ماهی اسبله،آمور،کپور طلایی و معمولی،کاراس،فیتو فاگ و بیگ هد،ماش،سفید و کیلکای رودخانه،سیاه ماهی و چند گونه دیگر است.
 این رودخانه بزرگ یکی از جذابترین مناطق طبیعی استان می باشد و همچنین امکان ورزشهای آبی و اینکه در تمامی طول رودخانه می توانید قایق رانی بکنید و طبیعت بکر حاشیه این رودخانه موجب می شود سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور باشد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.