عزیز امانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه های این سازمان برای توسعه کشت پایه های رویشی و جایگزینی آنها با ارقام بذری افزود: نهال های تولیدی در استان شامل انواع نهال های بذری و رویشی و انواع پایه رویشی از مراکز کشت بافتی بوده است.
وی ادامه داد: نهال‌های تولیدی علاوه بر تامین نیاز استان به سایر مناطق کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر شده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: از جمله نهال‌های بذری تولید شده در آذربایجان غربی می‌توان به نهال میوه های دانه ‌دار از قبیل سیب، گلابی و به و نهال میوه های هسته‌دارها شامل هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گیلاس و آلبالو اشاره کرد.
امانی با اشاره به تولید 40 رقم نهال انگور و گردوی پیوندی در این استان، ادامه داد: مقدمات لازم برای احداث باغ مادری گردو در شهرستان خوی فراهم شده و از تولیدات مهم و منحصر به فرد این استان تولید 32 هزار اصله گردوی پیوندی مجوزدار بوده است؛ در این زمینه در صورت تایید در گروه نهال و بهبود ارقام و موسسه، شاهد احداث باغ مادری گردو در استان با ارقام جدید و برتر خواهیم بود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 120 هزار هکتار باغ است و از اوایل سال جاری کمیته فنی نهال در استان نسبت به بازدیدهای میدانی از نهالستان‌ها و بررسی مدارک و مستندات لازم در سطح استان اقدام کرده است.
نبود تسهیلات کم بهره بانکی، نبود اسناد رسمی مالکیت در اغلب اراضی و باغ ها از جمله مشکلات این بخش مهم کشاورزی است.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.