محرمعلی دیانتی روز چهارشنبه در نشست بررسی عملکرد چهار ساله مدیریت جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: انواع بذر اصلاح شده زراعت‌های پاییزه و بهاره از جمله گندم، جو، چغندرقند، یونجه، ذرت و سیب زمینی در فصول کاشت تامین و در بین کشاورزان توزیع شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی کلزا در سطح کشور افزود: این کار با هدف توسعه کشت کلزا و کاهش وابستگی کشور به روغن‌های نباتی وارداتی در سطح بیش از 260 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان در سال زراعی 96-95 عملیاتی شده است.
وی بیان کرد: طرح خودکفایی گندم با هدف افزایش و پایداری تولید در منطقه در سطح 30 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم اجرا شد که در نتیجه اجرای این طرح 90 هزار تن محصول سالم به ارزش 115 هزار و 200 میلیون ریال تولید شد.
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی مناسب در سال جاری بیش از 80 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه چغندرقند یکی از محصولات غالب و راهبردی منطقه است، گفت: سالانه حدود 5 هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت چغندر قند اختصاص می یابد و 300 هزار تن محصول با عملکرد 60 هزار کیلوگرم در هکتار به ارزش 870 هزار میلیون ریال تولید می‌شود.
دیانتی بیان کرد: از اراضی زراعی آبی و دیم شهرستان میاندوآب سالانه حدود هشت هزار و 750 هکتار به کشت زراعت جو آبی و دیم اختصاص یافته که بیش از 21 هزار تن محصول به ارزش 189 هزار میلیون ریال تولید می‌شود.
دیانتی با بیان اینکه سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای، علوفه‌ای و سورگوم در شهرستان میاندوآب به طور متوسط سالانه حدود یکهزار و 140 هکتاراست، اضافه کرد: سالانه حدود 585 هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: از کشت گوجه فرنگی 23 هزار و 400 تن محصول به ارزش 58 هزار و 500 میلیون ریال تولید و به بازار مصرف و صنایع وابسته عرضه می‌شود.
دیانتی با بیان اینکه شهرستان میاندوآب به عنوان قطب تولید نهال در استان مطرح است، اظهار کرد: از چهار سال گذشته تا کنون، سالانه برای 20 تا 30 نهالستان با در نظر گرفتن استانداردهای لازم تولید نهال سالم مجوز صادر شده و در حدود 2 تا 3 میلیون اصله نهال به بازار عرضه شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان میاندوآب با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و توان تولید کل علوفه مورد نیاز شهرستان و حتی صدور بخشی از علوفه تولیدی به استان‌های مجاور را دارد، گفت: وجود تعداد 73 هزار و 135 راس دام سنگین و 347 هزار و 323 راس دام سبک توانسته میاندوآب را به عنوان یک قطب در دامداری مطرح کند .
وی با اشاره به ارائه خدمات اصلاح نژادی عملیات تلقیح مصنوعی به تعداد 48 هزار و 640 مورد گفت: علاوه بر آن تاکنون رکوردگیری شیر به تعداد هشت هزار مورد، ثبت مشخصات گاوی به تعداد 2 هزار و 800 راس، رکوردگیری شیر گاومیش به تعداد 500 راس و ثبت مشخصات گاومیش به تعداد 190 راس انجام شده است.
وی افزود: توزیع سوخت بین مرغداری‌های شهرستان اعم از مرغ مادر گوشتی، تخمگذار و گوشتی به مقدار 9 میلیون و 933 هزار و 796 لیتر و توزیع سوخت برای دامداری‌های صنعتی و روستایی به میزان چهار میلیون لیتر از دیگر برنامه های ما در این مدت بوده است.
دیانتی با بیان اینکه تاکنون نقشه کاداستر اراضی کشاورزی به مساحت 80 هزار هکتار در شهرستان میاندوآب اجرا شده است، اظهار کرد: تاکنون یکهزار و 420 هکتاراز اراضی زراعی شهرستان به آبیاری بارانی و 98 هکتار از اراضی باغی به آبیاری قطره ای و 165 هکتار ازاراضی نیزبه آبیاری کم فشار تجهیز شده است .
شهرستان میاندواب در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
8135/ 3093 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.