به گزارش ایرنا، یکی از این خلبانان که معادلات دشمنان را بر هم زدند سرلشگر خلبان خالد حیدری نخستین شهید خلبان جنگ تحمیلی است که از برادارن اهل سنت مهاباد بود و در کنار هم قطار اهل تشیع، خلبان 'محمد صالحی' نخستین شهید خلبان دفاع مقدس لقب گرفت بر این اساس امروز/سه شنبه/ معاون و مشاور عالی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همرزمان، مردم قدرشناس و دانشجویان برای گرامیداشت دلاور مردی های این شهید والامقام گرد هم آمدند.
معاون و مشاور عالی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این یادواره گفت: 188 شهید گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس نماد شجاعت و ایستادگی ملت ایران در مقابل دشمنان انقلاب و اسلام هستند.
امیر سرتیپ دوم خلبان غلامحسین چیت فروش افزود: فرهنگ، منش و روش شهدا الگویی برای جهان شد و در واقع شهید خلبان حیدری تفکر بسیجی، مردمی و انقلابی بودن را به نمایش گذاشت و همین تفکر موجب شکست استکبار و رژیم بعث عراق شد.
وی گفت: این تفکر بسیجی شهید سرلشگر خلبان حیدری موجب عزت ایران در دفاع مقدس و معرفی شدن عراق به عنوان آغاز کننده و متجاوز جنگ شد.
امیر سرتیپ دوم خلبان چیت فروش تاکید کرد: حمله جنگنده های ایرانی به پایگاه عراقی در 2 ساعت اول جنگ حاصل شجاعت و تفکر بسیجی خلبانان هوانیروز بود و شهادت برادران سنی و شیعه در کنار هم نمونه اتحاد واقعی ملت ایران را به جهانیان نشان داد و این سرعت عمل برای دشمن قابل پیش بینی نبود.
وی یادآور شد: 32 سال گروه های ضد انقلاب تلاش کرد که رشادت های خلبان اهل سنت کرد ایران را با سخنان واهی که از ایران فرار کرده و در کشورهای اروپایی دیده شده را دروغ نشان دهند اما بازگشت پیکر این خلبان خط بطلانی کشید بر ادعاها و پایان آزار و اذیت خانواده خلبان حیدری شد.
وی بیان کرد: شجاعت و میهن پرستی خالد حیدری نه فقط الگوی تاریخ شد بلکه راه شهادت را باز کرد و از طرفی موجب پیوند بیشتر قومیت ها شد.
وی با اشاره به ضروت وحدت بیشتر در کشور تاکید کرد: مهمترین عاملی را که اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمندیم وحدت است، وحدت بین سپاه و ارتش و نیروهای مسلح و شیعه و سنی که در سایه این وحدت در انقلاب و جنگ تحمیلی پیروز شدیم.
وی همچنین بیان کرد: شهدا ساده زیستی را به ما آموختند و اینکه می توان با دست شستن از تمام تعلقات دنیوی به اوج رسید و به خدا یک قدم نزدیکتر و از شیطان یک قدم دورتر شد.
امیر سرتیپ دوم خلبان چیت فروش با اشاره به اینکه عوامل و ریسمان اتحاد فراوان است، گفت: قرآن، پیامبر و دین واحد ریسمان محکم الهی برای اتحاد اقوام و شیعه و سنی هستند و تفکر بسیجی و تکیه بر مردم عوامل اقتدار کشور هستند.
وی تاکید کرد: اگر اتحاد بین نیروهای مسلح در جنگ وجود نداشت پیروزی حاصل نمی شد، سپاه به تنهایی و ارتش به تنهایی نمی توانستند پیروز جنگ باشند، در اوایل جنگ نیروی هوایی ارتش یک سوم توان خود را فدا و شش ماه مقاومت کرد تا نیروی دفاعی کشور و سپاه تشکیل شود.
فرمانده قرارگاه امام سجاد(ع) و سپاه شهرستان مهاباد نیز در این یادواره اظهار کرد: در دفاع مقدس همه در کنار هم بودند و تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی ایران فداکاری های زیادی انجام دادند.
سردار سرتیپ دوم پاسدار دلاور رنجبرزاده گفت: دشمن فکر نمی کرد که نیروی هوایی ایران قدرت مقابله با آنها را داشته باشد اما تیزپروازان ارتش توانستند سنگرها و مواضع دشمن بعثی را در همان ساعت های اول جنگ منهدم کنند.
وی تاکید کرد: همه مدیون شهیدان و خانواده های شهدا هستیم چون این دلاوران درسی به دشمنان انقلاب دادند تا طمع به این کشور نداشته باشند، اکنون نیز دشمنان به دنبال نفوذ و اختلاف انداختن بین قومیت ها و مذاهب هستند بر این اساس باید هوشیار باشیم و اتحاد خود را حفظ کنیم.
وی یادآور شد: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران و نیروهای مسلح هر روز در حال پیشرفت هستند و همواره اقتدار کشور را به نمایش می گذارند.
صلاح خان احمدزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد نیز در این مراسم گفت: باید پاسدار خون شهدا باشیم و جوانان نیز آنان را الگو قرار دهند.
دختر شهید خلبان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 2 ماه بیشتر نداشتم که پدرم شهید شد و همواره منتظر پیکرش بودم تا نشانی از پدر را ببینم و حس کنم.
طلا حیدری اظهار کرد: 32 سال منتظر چنین لحظه ای بودم تا اینکه در سال 1391 شمسی پیکر پدرم به کشور بازگشت و عهد و نذری را که با خدا بسته بودم ادا کردم.
وی با تقدیر از برگزار کنندگان این یادواره اظهار کرد: احساسم قابل وصف نیست و خیلی خوشحالم از اینکه یاد و نام پدرم گرامی داشته می شود و هرگز فراموش نشده است.
مادر شهید خالد حیدری نیز که اشک و پیری امانش نمی داد و به کردی سخن می گفت، بیان کرد: هنوز درد فراق پسرم تازه است.
'همین عبدالهی' در حالی که نوه اش در بیان سخنان مادربزرگ خبرنگار ایرنا را یاری می داد، اظهار کرد: پسرم خانواده دوست و مهربان بود و به کشورش عشق می ورزید.
همچنین در این مراسم از دختر و مادر شهید خالد حیدری، خانواده شهید اسکندر ماملی و شهیده گلی سیدی تجلیل شد.
سرلشگر خلبان خالد حیدری پس از نخستین ساعات آغاز جنگ در سال 1359، غیرت وطن پرستی و دفاع از آب و خاک ایران این اجازه را نداد تا دست روی دست بگذارد و شاهد پرپر شدن برادران دینی و هموطنش در جنوب کشور باشد.
در شرایطی که دشمن به صورت ناغافل با حملات سنگینی که به مواضع، استحکامات و فرودگاه های کشور کرده بود، تصور پاسخ و عکس العمل سریع از نیروی هوایی نداشتند، شهید خلبان حیدری به همراه 2 گروه هوایی با هواپیماهای 'فانتوم' مواضع دشمن بعث عراق را در پایگاه های 'شعیبه' و'کوت' در هم کوبیدند.
خلبان خالد حیدری در عملیاتی با عنوان 'آلفا رد' مواضع نیروهای بعث را در عمق خاک عراق بمباران کردند و هنگام بازگشت از عملیات مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفته و در راه دفاع از شرف و خاک وطنش به فیض شهادت نائل شد.
شهرستان مهاباد با بیش از 230 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی افزون بر 650 شهید دارد.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irna_newsmahabad@ دریافت کنید.
3093***انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.