علی اصغر اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم همچون دیگر شهرستان های آذربایجان غربی از ابتدای سال در چالدران نیز به اجرا درآمده و در این مدت 2 هزار و 600 کودک سه تا 6 ساله مورد معاینه قرار گرفته اند.
وی با قدردانی از همراهی خانواده ها در اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان اضافه کرد: این طرح با همکاری ادارات بهداشت و درمان، آموزش و پروش و بهزیستی در مناطق شهری و روستایی با دایر کردن 40 پایگاه سنجش به اجرا در می آمد.
وی اظهار کرد: در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم خانواده ها می توانند با پرداخت کمترین هزینه، زمینه تشخیص به موقع مشکلات بینایی کودکان را فراهم کنند.
مدیر بهزیستی چالدران ادامه داد: در سال جاری 62 کودک مشکوک به تنبلی چشم برای بررسی های تخصصی تر به مراکز درمانی و پزشک متخصص چشم ارجاع داده شدند که از این تعداد برای 40 نفر عینک تجویز شد.
اکبری گفت: برای کودکانی که به آنها عینک تجویز شده است، یارانه درمانی نیز در نظر گرفته می شود و امسال 70 درصد هزینه عینک کودکان از سوی بهزیستی پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا، رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز، از دوران جنینی تا حدود 10 سالگی ادامه دارد اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است؛ نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران، دید واضح و کامل است.
در این مدت به خصوص در سه سال اول زندگی هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر 2 چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می سازد و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی می شود.
در نتیجه امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملا طبیعی است، از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد.
تنبلی چشم یا آمبلیوپیا (Amblyopia) نوعی کاهش بینایی است که در آن نمی توان در چشم یا در راه های عصبی بینایی، هیچ گونه عیب ساختمانی واضحی یافت.
در واقع از مواردی است که نه بیمار چیزی می بیند و نه پزشک در چشم بیمار چیزی می بیند.
چشمی که دید کمتری دارد دچار تنبلی چشم است، به شرط این که در ته چشم نیز نتوان هیچگونه مشکل ساختمانی که مسئول کاهش بینایی باشد، پیدا کرد.
8137/3072 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.