به گزارش ایرنا، 'اریک سولهایم' که برای بازدید از طرح 'الگوسازی جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه' و طرح آزمایشی 'صندوق خرد زنان روستایی و مزارع کشاورزی' در روستاهای تالاب بین المللی کانی برازان به مهاباد سفر کرد، افزود: از طرف سازمان ملل مساعدت هایی کرده ایم که به فرآیند احیا دریاچه کمک شود، از طرف این سازمان اینجا هستم تا از همه مردم محلی به خاطر مشارکت در احیا تالاب کانی برازان تشکر کنم.
وی با بیان اینکه تلاش مردم برای حفاظت از تالاب های مهاباد و کمک به احیا دریاچه ارومیه قابل توجه است، اظهار کرد: حفاظت از تالاب ها و حفظ طبیعت بسیار مهم است اما حفاظت از تالاب ها رونق اقتصاد و رونق بخشی به زندگی مردم است و در واقع برنامه حفاظت و احیا بیشتر از این جهت برای سازمان ملل مهم است.
سولهایم اظهار کرد: همه می دانیم دریاچه ارومیه در دهه اخیر دچار مشکلاتی شده تا آنجا که مساحت آن به یک دهم مساحت اصلی رسیده است اما با تلاش شما مردم در حال بازگشت به وضع گذشته خود است.
وی تاکید کرد: از طرف سازمان ملل کمک هایی کردیم ولی جوامع محلی، روستانشینان و کشاورزان همت کردند و همچنان تلاش می کنند تا دریاچه ارومیه را احیا کنند و این مهم تر از کمک های دیگر است که از این بابت تقدیر می کنم.
وی یادآور شد: این کمک ها و تلاش ها تنها به خاطر از بین رفتن دریاچه ارومیه، طبیعت و حیوانات نیست، بلکه اثراتی است که خشک شدن دریاچه ارومیه بر روی زندگی روزمره انسان ها می گذارد در حقیقت این تلاش های مضاعف برای حفظ توام طبیعت و حفظ زندگی انسانی منطقه است.
معاون محیط زیست دبیر کل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت: حضور من به عنوان نماینده تاکید دوباره ای است برای حفظ تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و سازمان ملل تمام حمایت های خود را از دریاچه ارومیه خواهد داشت.
معاون محیط زیست دبیر کل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در سفر به شهرستان مهاباد پس از سخنرانی در مسجد جامع روستای قره داغ مهاباد از تالاب بین المللی کانی برازان و طرح 'الگوسازی جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه' و طرح آزمایشی 'صندوق خرد زنان روستایی و مزارع کشاورزی' در روستای خورخوره بازدید کرد.
'اریک سولهام' 'Eric sulham' معاون دبیر کل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، 'گری لوئیس' 'Gary Lewis' نماینده مقیم سازمان ملل در ایران،' هائو چن' دستیار ویژه مدیر اجرایی و 2 همراه دیگر از سازمان ملل متحد و هیات کارشناسی از روستای 'قره داغ'، سایت پرنده نگری و تالاب بین المللی کانی برازان و روستای 'غرغره' از توابع شهرستان مهاباد دیدن کردند.
به گزارش ایرنا، ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 40 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
انتقال آب بین حوضه ای، تثبیت آب موجود در حوضه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیاری های نوین در بخش کشاورزی با توجه به سهم بیش از 90 درصدی این بخش از مصرف آب و فعالیت های فرهنگی، آموزشی و ترویجی از جمله این اقدام های عملیاتی است.
در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است این دریاچه ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد؛ تراز این دریاچه با وجود کاهش 28.5 درصدی بارندگی در سال جاری نسبت به سال قبل 11 سانتی متر افزایش داشته است.
تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت بویژه دوستداران پرندگان را به سوی خود می کشد.
این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.
این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
تالاب کانی برازان در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این موضوع از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.
در این تالاب زیبا، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت 120 مترمربع احداث شده است که با داشتن امکاناتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران می دهد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند.
بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.
این تالاب مابین روستاهای خورخوره و قره داغ و در منطقه دشت شهر ویران شهرستان مهاباد واقع شده است.
شهرستان مهاباد با بیش از 230 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و مهاباد را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irna_newsmahabad@ دریافت کنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.