کیومرث دانشجو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر یک هزار و 270 متر و 60 سانتی متر است، افزود: دریاچه ارومیه با توسعه برداشت های بی رویه و غیرمجاز دچار بحران شد و این بحران ربطی به سدهای استان ندارد.
وی اظهار کرد: با تلاش تمامی دستگاه های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه این زیست بوم در وضعیت تثبیت قرار دارد و با محاسبه ذخایر برفی موجود، دریاچه در سال جاری در شرایط بهتری نیز قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در سایه مدیریت مصرف، صرفه جویی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی باید بحران به وجود آمده، مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با توجه به رهاسازی آب سدهای استان به میزان 137 میلیون مترمکعب در سال 94-93، به میزان 400 میلیون مترمکعب در سال 95-94 و احتساب روان آب رودخانه ها و همچنین کاهش مصارف به میزان 38 درصد، پیش بینی می شود شرایط تثبیت دریاچه ارومیه را امسال نیز حفظ کنیم.
وی با ارائه گزارشی از وضعیت سدهای آذربایجان غربی افزود: کمبود 30 درصدی بارش در سال جاری موجب کاهش آب پشت سدها شده و در حال حاضر 12 سد در حال بهره برداری استان با 24 درصد کمبود آب نسبت به سال گذشته مواجه است.
وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی ها و برف سنجی های سطح استان و عکس های ماهواره ای، بارش برف نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و پیش بینی می شود تا با گرم شدن هوا کمبود ذخایر سدها تا حدودی جبران شود و بخشی از سدهای استان به مرحله سرریز و مابقی نیز به شرایط نرمال برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به وضع نامناسب منابع آب زیرزمینی استان نیز گفت: کشور ما با مصرف 70 درصدی منابع آب زیرزمینی در وضعیت بحرانی قرار گرفته و وجود حدود 36 هزار حلقه چاه غیرمجاز و مصرف بیش از 300 میلیون مترمکعب از این چاه ها موجب شده است تا 11 آبخوان استان در مرحله بحرانی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ادامه این روند موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری از جمله زلزله های شدید و نشست زمین و عواقب آن و همچنین پیشروی آب شور به سمت چاه های آب و از بین رفتن کشاورزی در منطقه می شود.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در 19 سال گذشته به دلیل مواجه شدن با مشکل خشکسالی، دچار کم آبی شد و آب آن در برخی موارد به نیم میلیارد مترمکعب کاهش یافت.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این دریاچه که بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود، مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و مقرر شد که برنامه ویژه ای برای احیای آن تدوین و تصویب شود.
پس از تلاش کارشناسان و مسئولان 40 طرح اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات وزیران رسید که یکی از آنها رها کردن آب سدهای اقماری به سمت دریاچه ارومیه بود.
در حال حاضر این دریاچه بیش از 2 میلیون مترمکعب آب دارد.
8137/3072 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.